Vragen PvdA over hervormingsplannen in Marokko

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 18 april 2000

VRAGEN VAN DE LEDEN ARIB EN BUSSEMAKER (BEIDEN PVDA), SCHIMMEL (D66), WEEKERS (VVD), VAN GENT EN RABBAE (BEIDEN GROENLINKS) EN VISSER-VAN DOORN (CDA) AAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGEN-HEID EN DE MINISTERS VAN BUITENLANDSE ZAKEN, VOOR ONTWIKKELINGSSAMENWERKING EN VAN JUSTITIE

1. Hebt u kennis genomen van de hervormingsplannen in Marokko waarbij wordt voorgesteld de positie van vrouwen te verbeteren t.a.v. scholing en alfabetisering, gezondheidszorg, integratie in de economische ontwikkeling en personen- en familierecht (Moudawana)?

2. Deelt u onze opvatting dat de veranderingen, in het bijzonder ten aanzien van het personen- en familierecht, van direct invloed zijn op de positie van Marokkanen in Nederland en in het bijzonder op die van Marokkaanse vrouwen?

3. Deelt u de mening dat in de huidige (rechts)positie van Marokkaanse vrouwen met de hervormingsplannen aanmerkelijke verbetering komt. In hoeverre komt dit in lijn te liggen met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, alsmede met het VN-Vrouwenverdrag?

4. Bent u bereid het belang van deze hervormingen voor de emancipatie van de Marokkaanse vrouwen in Nederland te benadrukken en dit standpunt aan de Marokkaanse regering over te brengen?

5. In het verleden is het personen- en familierecht een belangrijk onderwerp geweest in de bilaterale betrekkingen tussen Marokko en Nederland. Acht u het moment thans opportuun om het belang van verandering in wetgeving te benadrukken?

6. Bent u bereid om de wenselijkheid van positieverbeteringen van Marokkaanse vrouwen te betrekken bij internationale onderhandelingen en verdragen met Marokko, al dan niet in EU-verband?

7. In één van de wetswijzigingen wordt voorgesteld de vrouwen de mogelijkheid te bieden zelfstandig een echtscheiding aan te vragen. Bent u het met de stelling eens dat de voorgestelde hervormingen in Marokko een unieke kans bieden om de problemen van duizenden gescheiden Marokkaanse vrouwen, waarvan velen in Nederland, die niet naar Marokko terug kunnen op te lossen?

8. Bent u bereid Marokko bij invoering van de hervormingsplannen te ondersteunen met projecthulp en/of steun vanuit de EU in het kader van ontwikkelingssamenwerking?