Krachtiger lobby Nederlandse Dealer Associatie

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
AutoRai

Krachtiger lobby NDA-dealers 18-4-00.

De Nederlandse Dealer Associatie NDA gaat zich krachtiger en harder opstellen: "Er zal zeer nadrukkelijk aandacht moeten worden gevraagd voor de autobelangen" zei scheidend voorzitter Leo Knijn tijdens het NDA Dealercongres in Amsterdam.

Voorzitter Knijn ziet uitstekende mogelijkheden in een verdere intensivering van de samenwerking met de afdeling Auto's van RAI Vereniging en andere partijen in de branche. Knijn wordt opgevolgd door Jan Ploeg (51), die meer een tweesporenbeleid voorstaat: "Het bevalt me allerminst dat de auto en zijn berijder steeds maar weer met de ezelsmuts op in de hoek wordt gezet. Te lang en te vaak zijn autogebruikers en auto-eigenaren letterlijk en figuurlijk het kind van de rekening geweest." Ploeg becijferde dat in 1999 ruim 27 miljard gulden via verkeersbelastingen de schatkist in ging, terwijl aan voorzieningen nog geen 12 miljard gulden werd uitgegeven. "Het moet veel duidelijker worden dat dealers en automobilisten niet meer accepteren dat ze steeds maar weer worden gepakt." De nieuwe NDA-voorzitter gaat zich mede richten op de gebruikers. De voorzitter van de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) Peter Verkuyl, rekende voor dat er sinds 1986 nauwelijks verbetering is gekomen in het snelwegnet. "Op korte termijn moet er vierhonderd kilometer autosnelweg worden aangelegd of verbreed, dat is slechts een heel klein gedeelte van het landoppervlak." Verkuyl maakte bekend dat in 1999 meer dan 27% van de nieuw-verkopen via lease-aankopen geschiedt, en dat deze opgaande trend zich in het eerste kwartaal van 2000 heeft voortgezet.