VVD over integratie nieuwkomers in Nederlandse samenleving

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
VVD

Integratie van nieuwkomers in de Nederlandse samenleving

Groep: Tweede-Kamerfractie Datum: 18 april 2000

De spreekpunten van Hans Dijkstal in het debat tussen fractievoorzitters.

1. De VVD kiest voor integratie (als tweezijdig proces), omdat ze niet kiest voor segregatie en assimilatie.

2. Het gaat erom in het integratiebeleid een dusdanig evenwicht te vinden, dat zoveel mogelijk mensen hierin meegenomen kunnen worden.

3. Daarom is het van belang ook (en eerst) aandacht te besteden aan een aantal positieve ontwikkelingen (zie o.a. bepaalde conclusies van het SCP in de Rapportage Minderheden 1999).

4. Het integratieproces zal vanzelfsprekend beter verlopen naar de mate een aantal hardnekkige problemen kunnen worden opgelost.

5. Daarom gaat voor de VVD dit debat vooral over wat er concreet gedaan zou moeten worden.

6. Voortzetting grote-steden-beleid, gericht op concrete resultaten.

7. In het onderwijs gaat het om de effectiviteit van het Nederlands-taalonderwijs en het onderwerp achterstandenbeleid (met concrete suggestie), om een wijziging in de basisvorming en het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, gericht op een meer praktische, beroepsgericht variant en om een wijziging in het OALT-beleid (onderwijs allochtone levende talen) of eerdere VVD-voorstellen.

8. Met betrekking tot de inburgering steunt VVD aanpak Kabinet, zoals in brief van 14 april 2000. Daaraan dient nog toegevoegd te worden een verbetering van de kwaliteit van de leermiddelen, de leermethoden en de leerkrachten.

9. Met betrekking tot de werkeloosheidsbestrijding is van groot belang het beleid met betrekking tot de armoedeval. Bovendien wil de VVD een onderzoek naar de werkeloosheid onder A-statushouders en houders met een verblijfsvergunning.
Bovendien zijn de flexibilisering van de arbeidsmarkt en het stimuleren van het ondernemerschap van belang.

10. Het debat gaat niet over de immigratie. Niettemin is wel duidelijk dat zonder een restrictief toelatingsbeleid, een effectief uitzettingsbeleid van uitgeprocudeerden en bestrijding van de illegaliteit het integratieproces bemoeilijkt worden.

11. Bijzondere aandacht verdient het jeugdbeleid.

12. Niet aflatende aandacht aan het bestrijden van vooroordelen, discriminatie en racisme blijft ook geboden.