Branchevereniging uitzendondernemingen ABU op Internet

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
ABU

De branchevereniging voor uitzendondernemingen ABU nu ook op Internet(18-04-2000)

Vanaf vandaag vindt u de ABU ook op www.abu.nl. De ABU (voluit Algemene Bond Uitzendondernemingen) richt zich met de site op iedereen die iets wil weten over uitzendwerk. De site heeft als doel zo veel mogelijk nieuws over en uit de branche te publiceren, persberichten te verspreiden, onderzoeken toegankelijk te maken en rechtstreeks informatie te geven aan uitzendkrachten, ondernemers en uitzendbureaus. In de toekomst wil de ABU - als grootste ondernemersorganisatie binnen de uitzendbranche - met zijn site een toegangspoort vormen voor iedereen die meer wil weten over de (flexibele) arbeidsmarkt.

De site geeft een overzicht van alle nieuwe ontwikkelingen binnen de uitzendbranche waarbij de ABU betrokken is. Ondernemers vinden op de site onder meer informatie over de Stichting Financiële Toetsing (SFT) en over de Algemene voorwaarden. SFT is een waarborg voor ondernemers en beschermt tegen naheffingen. SFT regelt de beperking van inlenersaansprakelijkheid, dat is het verhaalsrisico van premie- en belastingafdracht. Alle ABU-uitzendbureaus zijn aangesloten bij SFT, wat betekent dat zij op eerlijke wijze zaken doen en bedrijven die uitzendkrachten willen huren, beschermen tegen naheffingen van het Gak en de fiscus. Om te weten wie ABU-lid is, en dus solide is en betrouwbaar, is op de site een ledenlijst opgenomen met alle hoofdkantoren van de leden.

Uitzendkrachten kunnen ook bij www.abu.nl terecht. Zij vinden op de site informatie over hun rechten en plichten. Hoe werkt een inschrijving, wat moet je meenemen, wanneer mag je met vakantie, wat moet je doen als ziek bent en krijg je ook geld als je met vakantie gaat? De antwoorden op deze vragen kan de flexwerker vanaf heden van het Internet halen. Natuurlijk blijft de meest persoonlijke manier van communiceren rechtstreeks met een uitzendbureau, maar voor een eerste contact met het werken via een uitzendbureau kan een kijkje op www.abu.nl zeker interessant zijn.

Uitzendbureaus vinden via de site informatie over het ABU-lidmaatschap en beginnende ondernemingen wordt verteld wat ze moeten doen om een bureau te starten. Zij kunnen echter nog geen ABU-lid worden en zij krijgen dan ook geen toegang tot het besloten gedeelte van de site. In het besloten gedeelte vinden leden actuele informatie die voor hun eigen bedrijfsvoering aantrekkelijk is. Deze toegangscode wordt hun pas toegestuurd nadat is gebleken dat het een solide en betrouwbaar uitzendbureau is.

De ABU betreedt met de site voor het eerst het Internet. De site zal de komende jaren uitgebouwd worden tot een voorportaal over allerhande informatie over de arbeidsmarkt. Het ligt in de bedoeling een site te creëren die de ontwikkelingen op de steeds flexibeler wordende markt volgt, analyseert en kritisch beoordeelt.