Radioprogramma Stichting Pandora over geestelijke gezondheid

Stichting Patiëntenbeweging & Informatietechnologie Nederland

Stichting Pandora en Radio Noord-Holland maken drie programma's over geestelijke gezondheid en zorg die vanaf 11 april 2000 op drie opeenvolgende dinsdagavonden worden uitgezonden van 19.00 tot 21.00 uur. In de drie programma's van elk twee uur worden diverse kanten van het onderwerp belicht door middel van reportages en live discussies met deskundigen in de studio.

Elk jaar krijgen meer dan drie miljoen Nederlanders te maken met psychische problemen en daardoor doen meer mensen een beroep op de geestelijke gezondheidszorg. Stress en depressie worden de 'ziekte van de eeuw' genoemd. Kalmerings- en slaapmiddelen, pijnstillers en antidepressiva zijn de meest voorgeschreven geneesmiddelen in Nederland. De programma's gaan in op de vragen: Worden we zieker of behandelen we ook levensproblemen als ziekte? Is de samenleving ongezonder of delen we mensen met psychische problemen eerder in allerlei ziektecategorieën in? Maken medicijnen ons gezonder en normaler of wordt het lijden tot een medisch probleem gemaakt?

De eerste uitzending op 11 april gaat over medicijnen en heeft als titel:

Toverballen of tijdbommen? Prijzen pillen de zorg uit de markt?

De tweede aflevering op 18 april heeft als titel:

Depressie, ziekte van de eeuw. Worden we zieker of wordt het lijden gemedicaliseerd?

De derde en laatste aflevering op 25 april heeft als titel:

Burnout: arbeidsziekte nummer één. Grenzen aan het werk of grenzen aan de mens?

MEEPRATEN??

De programma's worden samengesteld door Froukje Bos. Margreet Reijntjes presenteert de programma's. De eindredactie is van Marijke Knuttel. De serie komt tot stand in samenwerking met Stichting Pandora, die zich bezighoudt met voorlichting over geestelijke gezondheid in een maatschappelijk perspectief. De Pandora informatie- en advieslijn is tijdens en na de uitzendingen (van 19.00 tot 22.00 uur) voor hulp bereikbaar op telefoonnummer 020-6851171. Normaal gesproken is de lijn op werkdagen te bereiken van 10.00 tot 13.00 uur. Daarnaast bestaat de Pandora Lotgenotenlijn Depressie, die dagelijks van 18.00 tot 21.00 uur bereikbaar is op nummer 0900-6120909. OP DE SITE VAN DE STICHTING KUNT U UW MENING GEVEN!

Noot voor redacties