AOb-leden zien werkdruk als grootste probleem in onderwijs

Datum nieuwsfeit: 18-04-2000
Algemene Onderwijsbond

AOb-leden zien werkdruk als het grootste probleem in het onderwijs

Meerderheid examendocenten wil staken voor cao
Een meerderheid van de leden van de Algemene Onderwijsbond die betrokken zijn bij examens en toetsen zou deelnemen aan een staking voor een beter salarisbod van minister Hermans als ze daarvoor worden opgeroepen. Dit blijkt uit een enquête die de AOb liet houden onder ruim 1300 leden. Hoewel de stakingsbereidheid in het salarisconflict groot is, wordt de werkdruk in het onderwijs door de meeste AOb-leden als het grootste probleem in het onderwijs beschouwd.
Van alle AOb-leden in het primair en voortgezet onderwijs en de bve-sector zegt 70 procent zeker mee te doen als de onderwijsbonden oproepen tot een staking. Nog eens 12 procent overweegt dat; slechts 16 procent doet zeker niet mee. In het voortgezet onderwijs is de stakingsbereidheid het grootst: 76 procent doet zeker mee.

Van de leden die betrokken zijn bij toetsen en examens zegt 51 procent het eens te zijn met een stakingsoproep die ook tot hen is gericht. Oneens is 42 procent het hiermee, 17 procent aarzelt nog. Bij de AOb-leden die niet betrokken zijn bij examens is de verhouding andersom: 47 procent is tegen zo'n oproep, 43 procent is er voor. In voorgaande conflicten verboden de onderwijsbonden leden die betrokken zijn bij examens en toetsen om mee te doen met stakingen. De bonden overwegen een harder standpunt, gezien het lage salarisbod van minister Hermans, maar hebben daartoe nog niet besloten.

Gevraagd naar het belangrijkste probleem in het onderwijs noemt 55,8 procent van de ondervraagden de werkdruk. Dat is meer dan twee keer zoveel als de 23,7 procent die het ontbreken van marktconforme salarisverhogingen opvoert. Toch is slechts 13 procent van de AOb-leden het eens met minister Hermans dat de bonden in het CAO-conflict teveel nadruk leggen op de salarissen. De verklaring hiervoor is waarschijnlijk dat de werkdruk een onderwerp is dat in onderhandelingen met de schoolbesturen aan de orde komt, terwijl de salarissen het belangrijkste item zijn in de centrale onderhandelingen met de minister.