Level 3 en Viatel samen in transatlantisch kabelsysteem

+ 31 (0)20 575 40 50

Realisering e-conomy via IP-technologie

Level 3 en Viatel werken samen aan transatlantisch kabelsysteem

Amsterdam, 18 april 2000 - Viatel, Inc. (Nasdaq: VYTL) neemt een aandeel in het transatlantische glazvezelkabelsysteem van Level 3 Communications, Inc. . Voor een bedrag van 150 miljoen US-dollar wordt Viatel voor 25% eigenaar van het kabelsysteem. De overeenkomst is zeer gunstig voor beide bedrijven, omdat ze straks optimaal en kosteneffectief van de geavanceerde onderzeese IP-technologie van Level 3 gebruik kunnen maken.

Het 1,28-terabit kabelsysteem dat Europa en Amerika met elkaar verbindt, zal naar verwachting tegen september 2000 gereed zijn voor gebruik. Level 3 en Viatel zullen dan beide glasvezels op de transatlantische kabel bezitten én exploiteren. Dit geldt ook voor een derde partij, met wie Level 3 al eerder een contract tekende: Global Crossing.

E-conomy

Volgens Collin Williams, executive vice president global services and systems van Level 3, onderstreept de overeenkomst met Viatel de algemene doelstellingen van Level 3. 'We zetten ons in om de voortdurende evolutie van een nieuwe, wereldwijde e-conomy mogelijk te maken. Hiervoor zijn snelle hogecapaciteitsverbindingen nodig tussen de belangrijkste markten in Europa en de Verenigde Staten. Door glasvezel op de transatlantische kabel te verkopen aan Viatel, vergroten we ons eigen vermogen om toekomstige glasvezeltechnologie in te voegen in ons wereldwijde breedbandige IP-netwerk.'

Co-opetition

De overeenkomst is een mooi voorbeeld van co-opetition tussen telecombedrijven: concurreren én samenwerken tegelijkertijd. Michael J. Mahoney, bestuursvoorzitter en chief executive officer van Viatel: 'We zijn erg verheugd over de samenwerking met Level 3. Hierdoor kunnen we namelijk ons snelgroeiende internationale glasvezelnetwerk verder uitbreiden. Voor ons betekent dat op korte termijn meer capaciteit en een gedifferentieerder dienstenpakket op de drukste onderzeese communicatieroute ter wereld.'

Viatel
Viatel, Inc. is een snelgroeiende aanbieder van all distance TM communicatiediensten - van lokale tot langeafstandsverbindingen, van spraak tot data en van webcentrisch tot multimedia. Tot Viatels klanten behoren zowel eindgebruikers, ISP's en ASP's als andere carriers in Europa en de Verenigde Staten. Het bedrijf beschikt momenteel over stations op Long Island, V.S., en aan de westkust van Groot-Brittannië.

Level 3
Level 3 Communications, Inc., is een onderneming op het gebied van telecommunicatie- en informatieservices. De onderneming bouwt als eerste een internationaal honderd procent op IP gebaseerd netwerk. Het netwerk combineert lokale, interlokale en onderzeese netwerken, waardoor cliënten in de Verenigde Staten, Europa en Azië over end-to-end-verbindingen beschikken. Het bedrijf verwacht het netwerk in de Verenigde Staten in het eerste kwartaal van 2001 af te hebben. In de tussentijd huurt Level 3 een nationaal netwerk. Vanaf het derde kwartaal van 1998 is Level 3 begonnen diensten over het netwerk aan te bieden. Level 3 is beursgenoteerd op de Nasdaq National Market met het symbool LVLT. Het World Wide Web-adres is www.Level3.com.
The statements made by Level 3 in this press release may be forward looking in nature. Actual results may differ materially from those projected in forward looking statements. Level 3 believes that its primary risk factors include, but are not limited to: substantial capital requirements; development of effective internal processes and systems; the ability to attract and retain high quality employees; changes in the overall economy; technology; the number and size of competitors in its markets; law and regulatory policy; and the mix of products and services offered in its target markets. Risk factors set forth by broadcast.com are contained in its filings with the U.S. Securities and Exchange Commission. Additional information concerning these and other potential important factors can be found within Level 3's filings with the U.S. Securities and Exchange Commission. Statements in this release should be evaluated in light of these important factors.