D66 presenteert rapport over voedselveiligheid

19 april 2000

D66 presenteert rapport over voedselveiligheid

Pieter ter Veer

De belangen en de keuzevrijheid van consumenten moet centraal staan bij het gebruiken van voedsel. Consumenten moeten er op kunnen vertrouwen dat ze veilig voedsel eten. Verkopers van voedsel dragen de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het voedsel dat hun klanten kopen. De taak van de overheid is het creëren van de randvoorwaarden. Dit stelt een werkgroep, die in overleg met de Tweede-Kamerfractie van D66 advies heeft uitgebracht over voedselveiligheid. Consumenten moeten door goede etikettering over voldoende informatie kunnen beschikken om een vrije voedselkeuze te maken. Verder moet door (verplichte) certificering van artikelen en erkende keurmerken duidelijk zijn aan welke kwaliteitseisen het voedsel voldoet. Voor de consument moet informatie over voedsel op een toegankelijke wijze beschikbaar zijn. Er moet een een makkelijk toegankelijke vraagbaak komen waar de consument terecht kan voor vragen over voeding. De Tweede Kamerfractie van D66 heeft het initiatief genomen om hiervoor een makkelijk Internetadres te registreren (www.voedselveilig.nu). D66 geeft het voorlichtingsbureau voor voeding dit Internetadres kado, met de verwachting dat het bureau haar informatie op Internet verder uitbreidt.

Inspectiediensten moeten de bevoegdheid krijgen om ziektenverwekkend verontreinigd of besmet voedsel uit winkel of horeca te kunnen verwijderen. Voor de uiteindelijke veiligheid moet de gehele voedselketen verantwoordelijk zijn, dus naast de detailhandel en horeca ook: producenten, be- en verwerkers, (tussen)handelaren en transporteurs.

Als onzekerheid of controverse bestaat over de risico's van nieuwe technologieën die betrekking hebben op voedsel, moeten in eerste instantie alleen (toepassingen van) technologieën worden toegestaan en/of gesubsidieerd waarvan maatschappelijk nut en noodzaak groot zijn (bijvoorbeeld producten die een gezondheidsvoordeel met zich meebrengen en waarvoor geen alternatieven zijn). Als wetenschappelijk bewezen kan worden dat een voedselproduct een bepaalde ziekte helpt voorkomen, dan moet de consument hier kennis van kunnen nemen.

D66 vindt dat op korte termijn een Voedselinspectie moet worden opgericht onder verantwoordelijkheid van de ministeries van LNV en VWS. Deze Voedselinspectie heeft de supervisie en coördineert het werk van de inspectiediensten en het Voedingscentrum, draagt zorg voor een integrale uitvoering van het overheidsbeleid inzake risico-inschatting, risicobeheersing en risicocommunicatie, bewaakt de kwaliteit van de voedselketen als geheel en is actief in de gehele keten van boerderij tot supermarkt.

Lees hier de conclusies van het rapport over voedselveiligheid. Lees hier het volledige rapport van de D66 werkgroep Voedselveiligheid.

Pieter ter Veer
Woordvoerder Landbouw, Natuurbeheer en Visserij E-mail:(P.tVeer@tk.parlement.nl)