Landelijke HBO-manifestatie voor meer kwaliteit opleidingen

Datum nieuwsfeit: 19-04-2000
t.a.v. politieke en onderwijs redactie

HBO-MANIFESTATIE VOOR MEER KWALITEIT

UTRECHT, 6 april 2000 - Meer kwaliteit in het HBO! Het Landelijk Actie Comité (LAC) eist dat er snel geïnvesteerd gaat worden in de kwaliteit van de opleidingen. Woensdag 19 april wordt op het Malieveld in Den Haag een landelijke HBO-manifestatie gehouden. Het LAC, ondersteund door de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), verwacht 20.000 studenten.

Het is krankzinnig dat de positieve groei van het HBO en de snelle veranderingen in de beroepspraktijk ten koste gaan van de kwaliteit. Studenten ervaren dit elke dag. Weinig diepgang in de colleges, hoge werkdruk onder docenten en slechte aansluiting van onderwijs met werkveld zijn een paar voorbeelden van de kwaliteitsachteruitgang. Myrthe Hilkens, initiatiefnemer en woordvoerder namens het LAC: "De ideeënwereld van Plato in vijf kwartier, dat kan toch niet?"
Visitatierapporten van de HBORaad geven aan dat op meerdere opleidingen in Nederland de kwaliteit in gevaar komt. Zij wijzen op dezelfde punten als de studenten: docenten zijn overbelast en hebben geen tijd om studieprogramma's goed uit te werken, om de beroepspraktijk bij te houden en om studenten voldoende te begeleiden.
Fransien van ter Beek, voorzitter van de LSVb: "Het aantal studenten in het HBO-onderwijs is de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar extra investeringen blijven uit."

Noot voor redacties