Sun introduceert grafisch bord Expert3D voor workstations

Datum nieuwsfeit: 19-04-2000
Sun introduceert razendsnel grafisch bord voor workstations

Expert3D biedt maximale grafische prestaties tegen concurrerende prijs

Amersfoort, 19 april 2000 - Sun Microsystems heeft onder de naam Expert3D een nieuw grafisch subsysteem geïntroduceerd. Het nieuwe grafische bord is ontwikkeld voor de geotechnische industrie, voor technische simulatie en visualisatie en voor medische toepassingen. Met de Expert3D kunnen in deze omgevingen snel beslissingen worden genomen op basis van hoge-resolutie grafische informatie op het beeldscherm.

“In veel technische omgevingen zijn de kwaliteit, prestaties en flexibiliteit van grafische weergaven kritische factoren”, zegt Tom Copeland, Vice-President Workstations & High-Performance Systems bij onderzoekbureau IDC. “Onderzoekers, medici en anderen zijn meer en meer afhankelijk van grafische informatie voor het analyseren van gegevens en het nemen van beslissingen.”

Uit testen van de Sun Expert3D blijkt dat de nieuwe grafische oplossing tien keer sneller is dan zijn voorganger. Volgens Ken Okin, Vice-President & General Manager Workstation Products bij Sun, is de Expert3D ontwikkeld op basis van de wensen van de meest veeleisende klanten. “De Expert3D komt ruim tegemoet aan die wensen en biedt de meest accurate weergavemogelijkheden voor grafische afbeeldingen.”

De Sun Expert3D levert een aanmerkelijk hogere schermresolutie en meer geheugen voor texture mapping. Zo nemen de prestaties met betrekking tot het weergeven van complexe gegevens toe met 76 procent. Daarnaast is het mogelijk om twee kaarten te installeren in één workstation voor het aansturen van twee grafische schermen.

Het grafische bord geeft door het gebruik van een 112Hz stereosignaal een aanzienlijk rustiger beeld bij stereoscopische afbeeldingen. Het product is verder makkelijk te integreren met bestaande computersystemen voor technisch of grafisch gebruik.

De Expert3D is apart verkrijgbaar voor een prijs van 3850 euro en als optie op de Sun Ultra 60- en Ultra 80-workstations.

Sun Microsystems
Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie ‘The Network Is The Computer’ een leidende positie veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. Met haar technologie voorziet Sun het Internet van de kracht waarmee ondernemingen wereldwijd profiteren van de netwerkeconomie: ‘We're the dot in .com’. Sun behaalde een jaaromzet van $
12,4 miljard en is vertegenwoordigd in meer dan 170 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.
Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en ‘The Network Is The Computer’ zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

VOOR MEER INFORMATIE EN HET AANVRAGEN VAN ILLUSTRATIEMATERIAAL: Sun Microsystems Computers
Jeanette Verstappen
E-mail: (jeanette.verstappen@holland.sun.com)