Criminaliteit blijft hoog; ondernemers doen minder aangifte

2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

Criminaliteit blijft hoog; ondernemers doen minder aangifte

19 april 2000 - Politie en justitie krijgen minder zicht op criminaliteit waarvan ondernemingen het slachtoffer worden. Hoewel het aantal bedrijven dat met criminaliteit in aanraking komt niet terugloopt, zijn ondernemingen steeds minder geneigd aangifte te doen als ze het slachtoffer worden. Dit blijkt uit onderzoek van de Stichting TrendMeter onder ruim 400 algemeen directeuren van middelgrote Nederlandse ondernemingen (20-500 werknemers).

Van de ondernemingen die de afgelopen drie jaar werd geconfronteerd met criminelen van buiten de onderneming (externe criminaliteit), deed meer dan de helft niet in alle gevallen aangifte bij de politie. Twee jaar geleden was dat nog slechts een kwart van de bedrijven, zo blijkt uit eerder onderzoek van TrendMeter. Als eigen medewerkers zich schuldig lijken te maken aan strafbare feiten, is de neiging om dat te melden bij de politie nog geringer. Bij zulke interne criminaliteit doet 83 procent van de bedrijven die het treft niet altijd aangifte; twee jaar geleden was dat nog 66 procent.

Het onderzoek van de Stichting TrendMeter geeft geen rechtstreeks antwoord op de vraag naar de oorzaken van deze terughoudendheid. Wel blijkt dat ondernemers die de afgelopen jaren één of meerdere keren aangifte hebben - zij het in lichte mate - minder tevreden worden over het optreden van de politie.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de criminaliteit de laatste jaren in absolute zin niet is afgenomen. Van de 10 middelgrote ondernemingen zijn er de afgelopen drie jaar 9 op een of andere manier het slachtoffer geworden van criminaliteit van buitenaf. Daarnaast zegt ruim de helft van de bedrijven de laatste drie jaar geconfronteerd te zijn met criminaliteit van eigen medewerkers (interne criminaliteit), zoals diefstal, fraude, verduistering of corruptie. Dit soort cijfers is vergelijkbaar met die uit het eerdere onderzoek van begin 1998.

Ook de schade die criminelen ondernemingen berokkenen blijft redelijk constant. De middelgrote bedrijven die de laatste drie jaar het slachtoffer werden criminaliteit van buitenaf, leden hierdoor volgens eigen zeggen een schade van gemiddeld zo'n 18.000 gulden per jaar. Gerekend over het hele middenbedrijf, dus alle ondernemingen met tussen 20 en 500 werknemers, komt dat neer op een bedrag van circa een half miljard gulden.
De schade als gevolg van interne criminaliteit (dus van eigen medewerkers) bedraagt per onderneming die daarmee wordt geconfronteerd ongeveer 13.000 gulden per jaar. Gerekend over alle middelgrote Nederlandse ondernemingen komt de schadepost van interne criminaliteit daarmee volgens een ruwe schatting op 200 tot 250 miljoen per jaar.

Informatie: Stichting TrendMeter, drs A. Volkers, telefoon: 070 - 3490 350.