Insinger de Beaufort Manager Research Awards uitgereikt

persbericht

19 Apr 2000

Insinger de Beaufort Manager Research Awards voor eerste keer uitgereikt

NYFER beoordeelt beheerders van beleggingsfondsen

Insinger de Beaufort Manager Research Awards voor eerste keer uitgereikt

Vandaag zijn in Amsterdam voor de eerste keer de Insinger de Beaufort Manager Research Awards uitgereikt aan beheerders van zes beleggingsfondsen. De prestaties van deze en vele andere fondsen in de afgelopen drie jaar zijn door NYFER, het onderzoeksinstituut van Universiteit Nyenrode, beoordeeld aan de hand van een groot aantal criteria. Het bijzondere aan dit onderzoek is dat de kwantitatieve prestaties zijn gekoppeld aan de mensen die voor deze prestaties verantwoordelijk zijn. De fondsen Ohra Aandelenfonds, ING Bank Dutch Fund, ABN/AMRO Trans Europe Fund, KBC Equity Fund America, Fidelity Funds Japan en Rorento presteerden elk in hun eigen categorie het best. De beheerders ontvingen uit handen van Kobus Human, directeur van Insinger de Beaufort, een award, ontworpen door Chiel Veffer.

Het onderzoek van NYFER heeft zich niet beperkt tot het beoordelen van rendementen en de daarbij genomen risico's. Voor de best scorende fondsen is tevens bekeken wie gedurende de afgelopen drie jaar verantwoordelijk was voor de geleverde prestaties. Onderzocht zijn alle aan de Nederlandse beurs genoteerde beleggingsfondsen en een groot aantal niet-genoteerde fondsen die voor de Nederlandse markt interessant zijn. In het onderzoek zijn meegenomen de fondsen die al langer dan drie jaar bestaan en passen binnen de gekozen categorieën. De onderzochte fondsen zijn onderverdeeld in de categorieën Aandelenfondsen wereldwijd, Aandelenfondsen Nederland, Aandelenfondsen Europa, Aandelenfondsen Noord-Amerika, Aandelenfondsen Japan en Obligatiefondsen.

Prof. dr. Eduard Bomhoff, directeur van NYFER, lichtte voorafgaande aan de uitreiking van de awards de gevolgde onderzoeksmethode toe. "NYFER doet veel onderzoek naar de prestaties van beleggingsfondsen. Daarbij staan rendement en risico voorop. De Insinger de Beaufort Manager Research Award let als onderdeel van het risico van beleggen ook op continuïteit in het beheer van de portefeuille. Ook internationaal wordt dat aspect vaak meegenomen in de vergelijking van beleggingsfondsen. Het aardige van deze selectie is dat prestatieonderzoek nu gekoppeld wordt aan de mensen die voor de prestaties verantwoordelijk waren."

Kobus Human gaf aan dat Insinger de Beaufort al geruime tijd de focus van de eigen research ook richt op de persoon van de fondsbeheerder die verantwoordelijk is voor het aan-en verkoopbeleid van een fonds. "De enorme groei van het aantal fondsen maakt het voor de belegger moeilijk een goed overzicht te krijgen. Daarbij komt dat fondsbeheerders vaak van baan veranderen. Wij zijn bijzonder verheugd dat, in samenwerking met NYFER, dit effect voor het eerst is onderzocht en is meegewogen bij de beoordeling van fondsen."

Achtergronden en resultaten van het onderzoek van NYFER zijn gepubliceerd in de brochure NYFER ster*fondsen, een nominatie van beheerders. De Insinger de Beaufort Manager Research Awards worden voortaan jaarlijks uitgereikt.

Insinger de Beaufort is een private banking en trust groep met circa 610 medewerkers. Naast het hoofdkantoor in Amsterdam heeft de bank vestigingen in België, de Britse Maagdeneilanden, Curaçao, Guernsey, Hongkong, Jersey, Luxemburg, Zuid-Afrika, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Insinger S.A., de moedermaatschappij, is genoteerd aan de Luxemburgse beurs. De dienstverlening is georganiseerd in vijf hoofddivisies: private banking, asset management, securities & trading, corporate advisory en trust & fiduciary services.

Amsterdam, 18 april 2000

Noot voor redacties