Bijleveld (CDA): Pavlov-reactie vakcentrales op WAO-plan

Datum nieuwsfeit: 19-04-2000

CDA TWEEDE KAMERFRACTIE

Bijleveld: Pavlov-reactie van vakcentrales op WAO-plan
De vice-voorzitter van de CDA-Tweede Kamerfractie, Ank Bijleveld, tevens mede-opsteller van het gezamenlijk WAO-plan met de VVD noemt de reactie van de vakcentrales 'overtrokken en voorspelbaar': 'men heeft blijkbaar niet de moeite willen nemen de plannen serieus te bestuderen'.

Ank Bijleveld: 'Bij de plannen staat duidelijk vermeld dat ze van toepassing zijn op 'nieuwe instroom', kortom geen inbreuk op bestaande rechten. De vakcentrales proberen ten onrechte een ander beeld te wekken. Dat wij voorbij zouden gaan aan de kern van de WAO-problematiek vind ik ook onzin. De lijst met voorstellen begint nadrukkelijk met het voorstel om te komen tot een herstelplan. Wil men bij de vakcentrales al die jonge mensen dan maar in de WAO laten instromen?, zo vraag ik mij af.'

Ontslagmogelijkheid tijdens ziektewet
Het feit dat iemand na zes weken al kan worden ontslagen hangt nadrukkelijk samen met het niet naleven van dat gezamenlijk overeengekomen herstelplan, benadrukt Bijleveld: 'Wanneer iemand nadrukkelijk niet meewerkt aan het eigen herstel - en dat ook wordt aangetoond - kan dat inderdaad een reden zijn. De indruk wekken dat iedereen zo maar kan worden ontslagen is ook weer een vorm van selectief lezen. Bovendien is een effect van het herstelplan ook dat de werkgever niet kan ontslaan - ook later niet - wanneer hij niets doet aan herstel.'

Schrappen laagste arbeidsongeschiktheidsklasse