Linde wil bod in contanten uitbrengen op aandelen Hoek Loos

Datum nieuwsfeit: 19-04-2000
Hoek Loos

Linde voornemens bod in contanten uit te brengen op alle niet in haar bezit zijnde aandelen van Hoek Loos

Linde Technische Gase GmbH (`Linde') en nv W.A. Hoek's Machine- en Zuurstoffabriek (`Hoek Loos') maken gezamenlijk bekend dat de verwachting gerechtvaardigd is dat overeenstemming zal worden bereikt over een openbaar bod door Linde op alle niet in haar bezit zijnde aandelen van Hoek Loos. Linde bezit momenteel 65% van de aandelen van Hoek Loos.

Linde is voornemens een bod in contanten uit te brengen van EUR 83,00 per aandeel van Hoek Loos.

Linde Technische Gase GmbH, onderdeel van de Duitse beursgenoteerde Linde Groep, is momenteel de op een na grootste producent van industriële gassen in Europa, en de vierde in de wereld. Naast het leveren van een uitgebreid assortiment gassen voor gebruik in de industrie en in de medische-, milieubescherming- en research & development sector ondersteunt de onderneming haar klanten met diensten, know-how en apparatuur die nodig is bij gastoepassingen. De activiteiten van de onderneming omvatten meer dan 25 bedrijven in meer dan 20 landen, met meer dan 8.700 werknemers. De omzet over 1999 bedroeg, inclusief Hoek Loos, meer dan EUR 1,6 miljard, hetgeen een kwart van de totale omzet van de Linde Groep is. Na de overname van het Zweedse AGA in 1999 zal het belang van industriële gassen verder groeien tot ongeveer 40% van de totale omzet van de Linde Groep in 2000. Hoek Loos is marktleider op het gebied van de productie van gassen in Nederland, en is een van de belangrijkste leveranciers van gas- en lasapparatuur in het Zuidoosten van de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft meer dan 1.700 werknemers; de omzet over 1999 bedroeg meer dan EUR 370 miljoen, waarvan ongeveer 50% werd gerealiseerd in de Verenigde Staten. De samenwerking tussen Linde en Hoek Loos begon in 1974, en werd geïntensiveerd in 1989 toen Linde haar belang tot 45% uitbreidde. Linde is sinds 1992 meerderheids aandeelhouder, met een belang dat gestaag toenam van 58% in 1992 tot 65% in 1999.

Steeds sterkere concurrentie heeft geleid tot een consolidatieproces in de gassenindustrie. Het gevolg daarvan zal zijn dat, naast een aantal regionale gasbedrijven, er slechts een beperkt aantal gasbedrijven met wereldwijde activiteiten zal overblijven. Het is Linde's ambitie om haar positie als wereldwijde leverancier van gassen met een solide Europese basis verder te versterken, waarbij het bedrijf een van de grootste en meest innovatieve ondernemingen binnen de technische gassenindustrie zal blijven. Het bod waardoor Linde beoogt de nog niet in haar bezit zijnde aandelen van Hoek Loos te verwerven is gericht op verdere globalisering van de activiteiten van de groep als geheel. De merknaam Hoek Loos zal blijven bestaan en Hoek Loos zal haar Nederlandse identiteit en bedrijfscultuur behouden.

De Commissie voor Fusieaangelegenheden van de SER, de AEX en de betrokken vakbonden zijn op de hoogte gesteld.

Uitgebreide voorwaarden van het bod zullen worden beschreven in het biedingsbericht. Een Bijzondere Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal te zijner tijd worden uitgeschreven.

Met betrekking tot het openbare bod zal Deutsche Bank optreden als financieel adviseur van Linde, terwijl ABN AMRO Corporate Finance zal optreden als financieel adviseur van Hoek Loos.

Verdere informatie zal worden verstrekt door:

Hoek Loos: Investor Relations + 31 10 246 1580
Linde: Investor Relations + 49 611 770 487