Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Milieuvergunning voor internationale luchthaven Oostende

Datum nieuwsfeit: 19-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Provincie West-Vlaanderen

Persberichten

Bestendige deputatie verleent milieuvergunning aan internationale luchthaven Oostende
Brugge, 19/4/2000
In de zitting 13/4/2000 heeft de Bestendige Deputatie aan het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap een milieuvergunning verleend voor het exploiteren van het vliegveld van Oostende. Door wijziging, op 1/5/1999, van de indelingslijst voor hinderlijke inrichtingen moeten vliegvelden thans beschikken over een milieuvergunning.
Een vliegveld met start- en landingsbaan van ten minste 1900 m. is Klasse I en behoort tot de bevoegdheid van de Bestendige Deputatie. De luchthaven van Oostende omvat een start- en landingsbaan van 3200 m en een graspiste van 627 m.
Conform de Vlarem-wetgeving heeft de Vlaamse Gemeenschap hiervoor een vergunningsdossier ingediend dat kan leiden tot een milieuvergunning voor maximaal 5 jaar.
De uitgebrachte adviezen (Stadsbestuur Oostende en afdeling Milieuvergunningen) zijn gunstig, zij het telkens onder welbepaalde voorwaarden.
De Bestendige Deputatie is er zich van bewust dat de luchthaven is ingeplant in een relatief dichtbevolkte omgeving. Daarom zijn zeker beperkende maatregelen noodzakelijk.
Door de exploitant zelf zijn reeds een aantal maatregelen genomen : zeer luidruchtige vliegtuigen worden geweerd (stage 1 en stage 2 ouder dan 28 jaar).
Sedert 1 januari 2000 mogen de overige stage 2-vliegtuigen tussen 23 en 7 u. niet meer opstijgen vanuit Oostende (behoudens enkele uitzonderingen, onder meer voor humanitaire vluchten). Er gelden diverse tarifaire maatregelen om de nachttrafiek zoveel mogelijk te beperken. Het is verboden om s nachts motoren uit te testen. Er wordt een MER-rapport opgesteld om een bouwvergunning te bekomen voor het plaatsen van een ILS (een navigatiesysteem dat piloten toelaat een landing "op instrument" uit te voeren, wat de veiligheid zal verhogen en tevens de verkeerstoren in staat stelt om piloten te waarschuwen voor het vortex-fenomeen, dit is een situatie waarbij bij lage windsnelheden dakpannen worden weggeblazen).
Het aantal oefenvluchten wordt sterk beperkt, maar kan omwille van internationale verplichtingen niet volledig verboden worden en zal voortaan niet meer mogen gebeuren met stage 2-vliegtuigen. Zoals voorgesteld door afdeling Milieuvergunningen legt de Bestendige Deputatie een lucht- en geurstudie op.
Vlarem II voorziet in de berekening van geluidscontouren. Bij de opstelling van bovenvermelde MER werden reeds de geluidscontouren van het jaar 1996 berekend. Dit geeft de geluidsbelasting en het aantal potentieel sterk gehinderden weer. De Bestendige Deputatie neemt die situatie als uitgangspunt. Deze geluidscontour is immers reeds aan een openbaar onderzoek onderworpen. Bovendien is er een zware penalisatie voorzien voor nachtelijke hinder (één nachtelijke beweging telt evenveel mee als tien dagbewegingen). De exploitant wordt verplicht om elk jaar de geluidscontouren te berekenen. Op die manier kan er op toegezien worden dat de geluidsbelasting niet toeneemt.
Bovendien verplicht de Bestendige Deputatie de exploitant om binnen het jaar een actieplan op te stellen om een vermindering van geluidshinder s nachts en een stand-still tijdens de dagperiode te realiseren.
De betrokken besturen (Oostende, Middelkerke en afdeling Milieuvergunningen) worden bij de opmaak betrokken en jaarlijks wordt de uitvoering van het actieplan beoordeeld.
Tot slot heeft de Bestendige Deputatie om veiligheidsredenen het gebruik van het vliegveld voor airshows verboden.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie