Nieuwe verzekering voor skaters

Datum nieuwsfeit: 19-04-2000

MENSINGA CS

Nieuwe verzekering voor skaters

ZWOLLE - Er is een nieuwe verzekering voor skaters. Deze verzekering kan problemen bij skate-ongevallen voorkomen en beperkt de financiële consequenties hiervan.

De skateverzekering is ontwikkeld door de Skatebond Nederland (SBN) en Univé Verzekeringen. Univé is hoofdsponsor van de SBN. De verzekering is een steuntje in de rug van de meer dan één miljoen skaters die Nederland op dit moment telt. Verwacht wordt dat dit aantal de komende jaren nog explosief stijgt.

Alle actieve, georganiseerde leden van de Skatebond Nederland zijn automatisch verzekerd, zij het dat er verschillen in dekking zijn. Niet verzekerd zijn de .tientjesleden' van de SBN en diegenen die alleen een abonnement hebben op uitgaven van de SBN. Zij zijn immers geen actief lid van de Skatebond.

Leden van de SBN, die beschikken over een licentie voor wedstrijden, toertochten of instructie, hebben recht op de meest uitgebreide vorm van de Univé Skateverzekering. Deze omvat een brede ongevallen- en aansprakelijkheidsdekking en juridische bijstand (rechtshulp) als zich incidenten hebben voorgedaan tijdens bondsactiviteiten.

SBN-leden met een skatevaardigheidsbewijs hebben eveneens recht op de Univé Skateverzekering. Zij zijn tijdens privéritten verzekerd van een ongevallen- en aansprakelijkheidsdekking. Leden van bij de SBN aangesloten skateverenigingen hebben alleen recht op de volledige Univé Skateverzekering (aansprakelijkheid, ongevallen én rechtshulp) tijdens clubtrainingen en wedstrijden op een afgesloten baan of een parcours dat door de vereniging is uitgezet.

De Skatebond Nederland en Univé vertrouwen er op dat deze nieuwe verzekering voor skaters een stimulans vormt om het skatevaardigheidsbewijs te behalen. Het eerste officiële skatevaardigheidsbewijs wordt zaterdag 22 april tijdens de beurs Univé Skate Life overhandigd aan Olympisch schaatskampioene Marianne Timmer.

Het skatevaardigheidsbewijs vormt een zekere waarborg voor de veiligheid van de skaters zelf en de overige weggebruikers. Bovendien biedt dit bewijs, in combinatie met het lidmaatschap van de bond, de meest uitgebreide dekking van de Univé-skateverzekering.

Het skatevaardigheidsbewijs, dat mede op initiatief van Univé is ontwikkeld, is te behalen door via skateverenigingen of skate- en sportscholen in heel Nederland een cursus te volgen. Tijdens deze cursus wordt met name aandacht geschonken aan verkeersinzicht en rem- en uitwijktechnieken die heel belangrijk zijn om op straat veilig uit de voeten te kunnen. Zo worden deelnemers klaargestoomd voor het examen voor het skatevaardigheidsbewijs.

Noot voor redacties,

Noot voor redacties