Kamervragen PvdA inzake uitspraken minister EZ over landbouw

Datum nieuwsfeit: 19-04-2000
Partij van de Arbeid

Den Haag, 19 april 2000

VRAGEN VAN DE LEDEN DIJSSELBLOEM EN DUIVESTEIJN (BEIDEN PVDA) AAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ EN VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER (1)

1. Heeft de minister van Economische Zaken op het jubileumcongres van de Nederlandse projectontwikkelingsmaatschappijen de volgende uitspraak gedaan: "Het verbouwen van landbouwgrond kost, zelfs na aftrek van de oogst, de Nederlandse burger vijftig miljard gulden. Het wordt dus hoog tijd dat we ons huidige ruimtelijke ordeningsbeleid gaan aanpassen zodat het beter aansluit op de eisen van deze tijd"? (2)

2. Wat is de strekking van deze opmerking? Wat wordt bedoeld met "de eisen van deze tijd"?

3. Op basis van welke berekeningswijze is de minister van Economische Zaken tot deze rekensom gekomen?

4. Zijn de ministers van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het eens met deze redenering, berekeningswijze en de uitkomst van vijftig miljard gulden aan kosten voor de burger?

(1) Ter aanvulling van vragen van het lid Poppe (SP) aan de minister van Economische Zaken

(2) Haagsche Courant, 13 april 2000