Onderwerpen Telescoop (Teleac/NOT Radio 5)

Datum nieuwsfeit: 20-04-2000
PERSBERICHT TELESCOOP
u: www.telescoop.nl
e: (telescoop@teleacnot.nl)

Inhoud uitzending donderdag 20 april 2000

21.00 - 22.00 uur
Teleac/NOT Radio 5 (1008 AM of in stereo via de kabel)
+ Online leren nu ook in het middelbaar onderwijs

Leren op afstand, thuis met de PC, staat nu nog in de kinderschoenen. In het universitair- en HBO-onderwijs ontdekken steeds meer onderwijsinstellingen de voordelen van online leren. Saaie theorielessen zijn niet meer nodig, alles staat immers toch op een website. Colleges zijn te volgen op momenten dat het de student uitkomt en leren in groepen is via internet zeer eenvoudig. Het middelbaar onderwijs doet tot nu toe vrijwel niets met online leren, maar voor het eerst begint nu ook een middelbare school, de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen, met een experiment.

+ ANP actief met nieuwe media - deel 1

Het Algemeen Nederlands Persbureau begeeft zich steeds meer op het terrein van de nieuwe media. De Multimedia Redactie van het ANP produceert "nieuws op maat" voor verschillende media, zelfs voor de polshorloges, de message-watch. In twee delen belicht TeleScoop deze multimedia-afdeling waar ook de radiobulletins gemaakt worden voor de commerciële omroep. Direct na de uitzending zijn de bulletins terug te horen in realaudio op de site van het ANP.

+ Spraaktechnologie: de toekomst

De laatste aflevering in onze serie over spraaktechnologie. De afgelopen weken besteedde TeleScoop aandacht aan de mogelijkheden van spraakherkenning en text-to-speech (waarbij de computer de tekst voorleest). Dit maal werpt TeleScoop een blik in de toekomst. In hoeverre zal deze techniek ingeburgerd raken? En op welke terreinen? Het Belgische Lernout en Hauspie, een bedrijf dat een spraakherkenningsprogramma als VoiceXpress maakt, is natuurlijk vol vertrouwen. Maar is dat terecht? Een kritisch gesprek.

+ Verder in deze uitzending

Uiteraard ook in deze uitzending het laatste nieuws en een blik in de verschenen bladen.

TELESCOOP IS HET WEKELIJKS MAGAZINE VAN TELEAC/NOT- RADIO OVER COMPUTERS, NIEUWE MEDIA EN
COMMUNICATIE.

Presentatie : Ingrid Drissen
Productie: Dirkjan van Ittersum, 035-6293250; email: (dirkjan.van.ittersum@teleacnot.nl)