Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

GroenFront! bezet deel bouwput Sophiatunnel

Datum nieuwsfeit: 20-04-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Persbericht 20 april 2000

GroenFront! bezet deel
bouwput Sophiatunnel.

3e aktie Lenteoffensief tegen de Betuwelijn.


10 activisten hebben vannochtend om half zeven een bouwkraan en een heimachine op de bouwput van de Sophiatunnel bezet. Andere machines in de buurt worden met rust gelaten. De bedoeling is de aanleg van de Sophiatunnel stil te leggen. Activisten zijn in de machines geklommen en hebben zich daar aan vastgeklonken met lock-ons. Aanwezige security waren te laat om de actie te stoppen.
GroenFront! bereid zich voor of een reeks van akties nu de aanleg van de Betuwelijn overal van start gaat. " In principe wordt actievoeren voor ons alleen nog maar makkelijker. Er ligt zometteen 160 kilometer bouwterrein en we kunnen overal opduiken." Op de vraag of acties nu de aanleg al begonnen is nog wel zin hebben is het antwoord van een anonieme GroenFront! activist; "Ja, absoluut. Ons is het niet alleen om de Betuwelijn. We vechten tegen de uitbreiding van infrastructuur uberhaupt. Meer asfalt, rails en luchthavens betekenen meer milieuvernietiging, kapitalisme en onnodig gesleep van goederen. Het wordt tijd dat er gewerkt wordt aan duurzaamheid en eerlijk delen in plaats van nog meer van hetzelfde." En wat als de Betuwelijn af is? "Er staan nog heel veel andere bouwerken opstapel en bovendien kunnen we altijd nog gaan proberen de treinen op de Betuwelijn tegen te gaan houden. Dat schijnt erg gemakkelijk te zijn."

Onder druk van kamervragen heeft minister Netelenbos eindelijk de uitkomsten van het milieuonderzoek van CE, RIVM en TNO over goederenvervoer bekend gemaakt. Het onderzoek toont aan dat goederenvervoer over spoor geen duidelijk milieuvoordeel oplevert: de effecten variëren van matig positief tot matig negatief vergeleken met wegvervoer.

Daarbij komt nog dat de extra goederenlijnen, bijvoorbeeld de Betuwelijn, veel extra vervoer zullen aantrekken en extra milieuoverlast zullen veroorzaken.

In ieder geval toont het onderzoek aan dat het ministerie van V&W nooit had kunnen stellen dat de aanleg van de Betuweroute milieuvoordeel oplevert, zoals de afgelopen jaren gebeurde.

Een rapport van de rekenkamer over de besluitvorming rond de Betuwelijn wordt door verkeer en waterstaat nog steeds achter gehouden. Het vermoeden bestaat dat dit waarschijnlijk vernietigende rapport pas wordt gepubliceerd als het point of no return in de aanleg van de Betuwelijn is bereikt. GroenFront! zal er alles aan doen dit punt zolang mogelijk uit te stellen.

Meer informatie: 06 26200729
www.antenna.nl/nvda/groenfront
(groenfr@dds.nl)
Emaillijst abonneren: groenfrontnieuws-(subscribe@listbot.com)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie