Publicatie 'Geld zonder Grenzen' over kapitaalverkeer

Geld zonder Grenzen
14 april 2000 WBS

14 april 2000

Op donderdag 20 april a.s., van 15.45 tot 16.30 uur presenteert de Wiardi Beckman Stichting in Perscentrum Nieuwspoort, Lange Poten 10 te Den Haag haar jongste publicatie 'Geld zonder grenzen - Nieuwe regels voor het kapitaalverkeer'. Het eerste exemplaar zal worden aangeboden aan de president van de Nederlandsche Bank, A.H.E.M. Wellink, die tevens commentaar op de uitgave zal geven. PvdA-kamerlid Bert Koenders zal eveneens reageren - mede in het licht van de voorjaarsvergaderingen van het IMF en de Wereldbank te Washington.

De bundel 'Geld zonder grenzen' behandelt de problemen van de globalisering van kapitaalstromen vanuit het gezichtspunt van internationale ontwikkeling. Welke hervormingen zijn nodig om financiële crises te voorkomen en te zorgen dat de crises die toch plaatsvinden zo min mogelijk economische en sociale schade veroorzaken? En welke wijzigingen in nationaal beleid en internationale afspraken kunnen ervoor zorgen dat de groeiende grensoverschrijdende geldstromen bijdragen aan een evenwichtige ontwikkeling in de landen die deze het meeste nodig hebben?

Met dit boek wil de Wiardi Beckman Stichting een nieuwe impuls geven aan het Nederlandse politieke debat over deze complexe thematiek. Het bespreekt uiteenlopende voorstellen voor meer stabiliteit op de internationale kapitaalmarkten en voor een rechtvaardiger verdeling van de kosten en baten van financiële globalisering: van beter nationaal financieel toezicht tot een World Financial Authority; van flexibeler wisselkoersen tot regionale monetaire eenwording; van een alternatief MAI-verdrag tot internationale coördinatie van belastheffing. De bundel bestaat uit interessante en prikkelende artikelen van Stephany Griffith-Jones, Bart van Riel, E.V.K. FitzGerald en Howard M. Wachtel en een inleidend hoofdstuk van Barbara Hogenboom. Het voorwoord is geschreven door minister voor Ontwikkelingssamenwerking Eveline Herfkens.

Wij nodigen u van harte uit om de presentatie op 20 april bij te wonen en verzoeken u uw deelname vooraf even door te geven aan Vera van Lingen, tel. 020-5512255, e-mail (vvlingen@pvda.nl).

Met vriendelijke groet,

voor de Wiardi Beckman Stichting:

Paul Kalma

directeur