Houthandel beloont jongeren ook naar ervaring

Datum nieuwsfeit: 20-04-2000

BOUW EN HOUTBOND FNV

Houthandel beloont ervaring jongeren

De houthandel beloont jongeren per 1 januari 2001 niet alleen naar leeftijd maar ook naar ervaring. Elk jaar ervaring betekent 5 procent meer salaris. Een 19-jarige die twee jaar in de houthandel werkt, krijgt dus twee keer vijf procent meer uitbetaald dan een leeftijdgenoot die op dat moment de bedrijfstak binnenkomt. De 9500 werknemers in de houthandel krijgen voorts het komende jaar 3,6 procent meer loon. Een verandering in het loongebouw betekent voor velen nog eens een loonsverbetering van 2 procent.

De nieuwe cao houthandel loopt van 1 mei 2000 tot en met 30 april 2001. Op 1 juli 2000 gaan de lonen met 2 procent omhoog. Op 1 januari 2001 krijgen de werknemers er nog eens 1,6 procent bij. Wie de afgelopen drie jaar een goede beoordeling kreeg en op het zogeheten 'normstreepje' is blijven zitten, krijgt een periodieke verhoging, wat op een loonsverbetering van 2 procent neerkomt. In de toekomst zullen werknemers die het 'normstreepje' bereikt hebben, na drie jaar goede beoordelingen eveneens één periodieke verhoging krijgen. Het 'normstreepje' gold tot nog toe voor velen als het 'einde van de schaal'. Verdere periodieken waren alleen mogelijk na een beoordeling 'zeer goed'. Werknemers klaagden erover dat zij die kwalificatie nooit kregen.

Verder is afgesproken dat 55-plussers voor een vierdaagse werkweek kunnen kiezen. Komen ze vrije dagen tekort, dan kunnen ze dagen 'kopen'; hun pensioen- en vakantieopbouw blijft echter gebaseerd op het oorspronkelijk loon. De bedrijfstak stimuleert ook de medezeggenschap. Er komt een promotiecampagne om in ondernemingen de instelling van een personeelsvertegenwoordiging of ondernemingsraad te promoten. In het voorbeeldreglement wordt 30 uur voor onderling beraad opgenomen; nieuwe personeelsvertegenwoordigingen krijgen bovendien meteen drie in plaats twee dagen scholing.

VOOR DE REDACTIE,

Noot voor redacties