Nieuwe drieliters van BMW

Datum nieuwsfeit: 20-04-2000
AutoRai

Nieuwe drieliters van BMW 20-4-00.

Per juni a.s. krijgt het 2.8 liter topmodel van de huidige BMW zescilindermotoren generatie, bestaande uit de 330i sedan en touring, 330Ci coupé en cabrio, Z33.0i roadster en coupé en X5 3.0i, een opvolger: een nieuwe 3.0 liter met 170 kW/231 pk. Met deze krachtbron begint BMW een nieuw hoofdstuk in de al in 1933 begonnen geschiedenis van de zescilinder lijnmotor.

In de 330Ci is deze nieuwe motor bijvoorbeeld goed voor een (elektronisch begrensde) topsnelheid van 250 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h is na 6,5 seconden een feit; van 80 naar 120 km/h in de vierde versnelling gaat vrijwel even rap: 6,9 seconden. Met deze meetwaarden dringt de 3-serie door tot prestatieniveaus die enkele jaren geleden nog exclusief aan automobielen van het kaliber M3 waren voorbehouden. De 330i is bedoeld voor de bijzonder sportieve rijders onder de 3-serie bezitters: mannen en vrouwen die van hun 3-serie dito prestaties verwachten.

17" Lichtmetalen wielen in dubbelspaakdesign vormen een markant uiterlijk kenmerk van de 3-series die zijn uitgevoerd met de nieuwe motorisering. In het interieur vormen de mat-chroom randen om de instrumenten een subtiele verwijzing naar de krachtige 3.0 liter motor.

De 330i sedan- en touringmodellen zijn per juni 2000 ook leverbaar met BMW vierwielaandrijving, hetzelfde systeem dat BMW toepast in de X5. In plaats van met conventionele mechanische sperren is maximale tractie hier verzekerd door selectieve remingrepen. Het dynamische rijstabiliteitssysteem DSC is volledig geïntegreerd in de vierwielaandrijving. De 3-serie met vierwielaandrijving is het juiste alternatief voor degene die - meer nog dan de uitstekende tractie van de standaard 3-serie - behoefte heeft aan zekerheid en veiligheid op sneeuw en ijs, glad wegdek en op onverharde ondergrond.

Ook de topmodellen Z3 roadster en Z3 coupé krijgen de nieuwe drieliter zescilindermotor en treden daarmee toe tot de hoogste vermogensregionen van het BMW automobielprogramma: vanuit stilstand sprinten beide Z3 modellen in 6,0 seconden (met de nieuwe vijftraps automaat met Steptronic in 6,3 seconden). In dezelfde korte tijd accelereren zij van 80 - 120 km/h in de vierde versnelling, de zogenoemde tussensprint. De topsnelheid van de Z3 coupé ligt bij ca. 250 km/h, die van de roadster op 240 km/h. Het verbruik blijft echter beperkt tot 9,5 liter loodvrij Eurosuper per 100 km. Van buiten zijn de beide Z3 topmodellen te herkennen aan de bescheiden type-aanduiding
3.0i aan de achterzijde; gelijktijdig debuteert de kleur pistachegroen metallic. De Z3 coupé 3.0i onderscheidt zich bovendien van het voorgaande topmodel door een grotere, verchroomde handgreep aan het kofferdeksel, witte knipperlichten en een rooster als luchtinlaat aan de onderzijde van het front.

Bij de Europese introductie zal de X5 zowel als 4.4i met de bekende 4,4 liter V8 als ook met de nieuwe drieliter zescilinder als X5 3.0i op de markt komen.
Het door BMW ontsloten marksegment van Sports Activity Vehicles wordt gekenmerkt door een concept met allround terreineigenschappen dat primair op de weg over uitstekende actieve en passieve veiligheidseigenschappen beschikt. Met de nieuwe zescilinder accelereert de X5 3.0i van 0 naar 100 km/h in 8,5 seconden (met de nieuwe vijftraps automaat met Steptronic in 8,8 seconden). De topsnelheid ligt boven 200 km/h, het verbruik per 100 km rond de 12,7 liter loodvrij Eurosuper resp. 12,9 liter voor de automaat.
Het spreek vanzelf dat de nieuwe drieliter zescilinder evenals zijn voorgangers beschikt over de uiterst soepele, turbineachtige draai-eigenschappen die de zescilinders van BMW beroemd hebben gemaakt. Ook de nieuwe zescilinder klimt spontaan en moeiteloos tot in de allerhoogste toerentalregionen.

Bij de ontwikkeling van de motor is behalve aan vermogenswinst ook veel aandacht besteed aan een zo vlak mogelijk koppelverloop in de veelgebruikte lagere toerentallen. Het resultaat is dat bij 1.500 1/min al 90% van het maximale koppel van 300 Nm beschikbaar is. Bovendien voldoet de motor al aan de strenge EU4 emissienorm en de Amerikaanse ULEV-eisen. Ondanks de niet geringe vermogenswinst zijn de verbruikscijfers exact even laag gebleven als die van de om zijn voortreffelijke brandstofeconomie bekend staande voorgaande motor.

De consumentenprijzen

330i sedan fl. 95.900,-