Factsheet over 'De gezonde school en genotmiddelen'

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Factsheet over 'De gezonde school en genotmiddelen'

Uit onderzoek naar verslavingspreventie onder jongeren blijkt dat samenhangende interventies, op verschillende terreinen, de grootste kans op effect sorteren. Het project Uitgaan & Drugs staat voor een community benadering gericht op de drie belangrijkste leefdomeinen van jongeren: thuis, vrije tijd en school. De preventie van riskant gebruik van alcohol en drugs (en gokken) op school, is het doel van het project De gezonde school en genotmiddelen dat sinds enige tijd deel uitmaakt van Uitgaan & Drugs. De gezonde school en genotmiddelen geeft een thematische invulling van gezondheidsbeleid op scholen. Beleid dat niet alleen aansluit bij wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen maar ook bij de onderwijspraktijk en de belevingswereld van jongeren. In 2000 bestaat deze succesvolle vorm van schoolgerichte preventie tien jaar.
Over De gezonde school en genotmiddelen is nu een factsheet verschenen waarin een overzichtelijke, feitelijke en actuele presentatie wordt geboden van het project en zijn context, inclusief vernieuwingen en onderzoeksgegevens. Het kan gebruikt worden in de PR en communicatie van personen en instellingen die werkzaam zijn op het terrein van schoolgezondheidsbeleid. Dat zijn in de eerste plaats GGD'en en instellingen voor verslavingszorg, maar ook gemeenteambtenaren, (mogelijke) financiers, schoolleiders en stuurgroepen die het project op scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs begeleiden.
De factsheet is gratis te bestellen bij Ria Deana, afdeling Preventie, programma Middelengebruik Jongeren (030) 297 11 00.
* Hans Ossebaard (030) 297 11 00

6|00 Nummer 6, 2000

Colofon

Het Trimbos-instituut is een onafhankelijk landelijk kenniscentrum met als doel de geestelijke gezondheid van mensen te bevorderen. De Trimbos Nieuwsflitsen voorzien mensen die betrokken zijn bij de GGZ en Verslavingszorg kort en bondig van informatie over activiteiten, diensten, producten en resultaten van het Trimbos-instituut. De Nieuwsflitsen richten zich op alle gebruikersgroepen van het Trimbos-instituut, zowel op landelijk als op regionaal en lokaal niveau.

Erik Fromberg, verslavingszorg
Henk Verburg, werkterrein GGZ
Henk Maurits, actualiteit
Adreswijzigingen s.v.p. sturen naar Secretariaat sectie Communicatie
Belangrijke (030) telefoonnummers

Bibliotheek 030 297 11 17
Bij geen gehoor 030 297 11 77
Helpdesk Regionale GGZ 030 297 11 41
Helpdesk Landelijke Steunfunctie Preventie, verslaving en middelengebruik (LSP) 030 297 11 51
Landelijke Ondersteuning Preventie (LOP-GGZ) 030 297 11 45 Mediatheek 030 297 11 13
Bestellingen 030 297 11 00

Trimbos-instituut
Netherlands Institute of Mental Health and Addiction Da Costakade 45
Postbus 725 3500 AS Utrecht
Telefoon (030) 297 11 00
Fax (030) 297 11 11

Copyright © 1999 Trimbos-instituut All rights reserved.