Euro-acceptgiro zorgt voor veranderingen

Datum nieuwsfeit: 20-04-2000

Euro-acceptgiro zorgt voor veranderingen

Op 1 januari 2002 wordt de euro-acceptgiro geïntroduceerd in het Nederlandse betalingsverkeer. Voor het echter zover is, is er voor de verschillende partijen nog het nodige werk te verrichten. De veranderingen hebben consequenties voor zowel de verspreiders als de servicebureaus.

Niet alleen qua kleur is de euro-acceptgiro anders dan de blauwe guldenacceptgiro. Er zijn ook de nodige veranderingen in de body en de coderegel doorgevoerd. Dit heeft consequenties voor de verspreiders en de servicebureaus. Zij moeten de bestaande printersoftware en printer(s) aanpassen aan de specificaties van de euro-acceptgiro. Om te controleren of de coderegel goed is aangepast, zijn in het traject verplichte systeemtests afgesproken voor de partijen die zelf de coderegel printen. Deze tests vinden plaats in de periode tussen 1 juli
2001 en 1 januari 2002.
Een andere wijziging betreft de elektronische betalingsinformatie van de euro-acceptgiro. Hiervoor kan niet langer gebruik worden gemaakt van BGCBijlage, maar moet worden overgegaan op VerwInfo 4.1. De verspreider kan dit nu al doen, omdat VerwInfo 4.1 ook de guldenacceptgiro ondersteunt.

Het is belangrijk dat de verspreiders vanaf 1 juli 2001 de beschikking hebben over de benodigde software voor de euro-acceptgiro, zodat ze op tijd kunnen deelnemen aan de systeemtests. Daarbij zou het handig zijn als de benodigde software zo wordt ontwikkeld, dat klanten de verplichte systeemtest kunnen afleggen zonder hun complete systeem te moeten overschakelen op de euro. Dat voorkomt problemen, want eerder dan 1 januari 2002 zullen de banken de euro-acceptgiro's niet verwerken.
Voordat u de aangepaste euro-acceptgiro printsoftware gaat verspreiden, wordt u aangeraden een geprinte versie bij Interpay of de Postbank te laten testen, om printproblemen bij uw afnemers te voorkomen.
Softwareleveranciers, drukkerijen en servicebureaus zijn in maart 2000 door middel van een interbancaire mailing op de hoogte gesteld van alle veranderingen, zodat zij op eventuele vragen van hun klanten zijn voorbereid. Wij houden u via de FENIT-site en FLITS op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.

Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met uw vaste contactpersoon bij Interpay, tel.: 020 - 563 17 99, of bij de Postbank, tel.: 020 - 311 70 80.