Prijsuitreiking Siemens Kunstkalender 2000

AXX 0400.075 nl

Den Haag, donderdag 20 april 2000

Prijsuitreiking Siemens Kunstkalender 2000

Afgelopen week vond de jaarlijkse prijsuitreiking van de Siemens Kunstkalender plaats. De publieksprijs, bepaald door de ontvangers van de kalender, ging dit jaar naar Henriëtte Crielaard, voor het kunstwerk 'Blauwe boom' van de maand april. De vakjuryprijs werd toegekend aan Tisna Westerhof voor haar schilderij 'Tegenzin' in de kalender van de maand januari. De vakjury bestond uit drie beeldende kunstenaars: Wim Brauckmann, Alfred Eikelenboom en Kees Verschuren. Beide winnaars studeerden vorig jaar af aan de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

De Siemens Kunstkalender komt ieder jaar tot stand in samenwerking met een Nederlandse Kunstacademie. Achtergrond voor die keuze is het belang dat Siemens hecht aan de samenwerking met jonge kunstenaars. Dit jaar was dat de Koninklijke Akademie van Beeldende Kunsten uit Den Haag. Jaarlijks worden er twee prijzen uitgereikt, een publieksprijs en een vakjuryprijs. Beide winnaars krijgen een studiereis van een week naar New York aangeboden, waar ze onder andere het wereldberoemde Guggenheim-museum en het Metropolitan Museum of Art zullen bezoeken.

Nadere inlichting voor de redactie:
Afdeling persvoorlichting: Tini Kater tel. (070) - 333 2095.