SBR Handboek bundelt kennis over vocht en ventilatie

Datum nieuwsfeit: 20-04-2000
Stichting Bouw Research

Kennis over Vocht en Ventilatie gebundeld
Rotterdam, 20 april 2000

Vochtige en slecht geventileerde woningen kunnen de oorzaak zijn van veel gezondheidsklachten en een onaangenaam binnenmilieu. Daarnaast ondervinden meer dan een miljoen woningen structurele schade door vocht. Stichting Bouwresearch (SBR) en het Instituut voor Studie en Stimulering van Onderzoek op het gebied van gebouwinstallaties (Stichting ISSO) hebben de kennis over alle aspecten van vocht en ventilatie gebundeld in een nieuw basiswerk, getiteld Handboek Vocht en Ventilatie.

Om vochtklachten voor te zijn en aan te pakken is kennis over de betekenis van vocht en ventilatie noodzakelijk. Hoe manifesteert vocht zich en wat zijn de oorzaken van een hoge vochtigheid? Het Handboek Vocht en Ventilatie geeft een compleet overzicht met informatie over de preventie en de aanpak van vocht- en ventilatieproblemen in woningen. De gebundelde kennis is van belang tijdens het ontwerp, de bouw en het beheer van woningen, maar is ook een gedegen hulpmiddel bij het adviseren van oplossingen voor vocht- en ventilatieproblemen in woningen.

De publicatie bevat ontwerpregels, -berekeningen en strategieën en geeft gegevens van ventilatie en luchtdoorlatendheid voor onder meer gevels, daken, vloeren, kanalen en deuren.
Het Handboek Vocht en Ventilatie gaat eveneens in op de effecten die een vochtig of slecht ventilerend binnenmilieu op de gezondheid van de bewoners hebben. Hoe de Nederlandse en internationale regelgeving met vocht en ventilatie omgaan, komt ook aan de orde. Het Handboek geeft uitsluitsel over bekende misverstanden met betrekking tot vocht- en ventilatieproblemen en is ook een hulpmiddel om te bepalen of het bewonersgebruik moet wijzigen of ingrijpende technische of bouwkundige maatregelen noodzakelijk zijn. De publicatie besluit met een onderdeel waarin begrippen en definities alfabetisch zijn weergegeven. Dit wordt ondersteund door een index met trefwoorden en paginaverwijzigingen. Een literatuurlijst verwijst de lezer naar relevante literatuur.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie: Marleen Baardse, telefoon 010 - 206 5974, e-mail: (m.baardse@sbr.nl)
Recensie-exemplaren: Marieke Olsthoorn, telefoon 010-2065954, e-mail: (m.olsthoorn@sbr.nl)
Artikelnummer: 805