VNA en BOVAG afdeling autoleasing besluiten samen te gaan

Datum nieuwsfeit: 21-04-2000

Bron: Persberichten
Datum: 21-4-2000

VNA en BOVAG-Afdeling autoleasing besluiten samen te gaan

De algemene ledenvergaderingen van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en de BOVAG-afdeling Autoleasing hebben afgelopen week ingestemd met de oprichting van een nieuwe landelijke branchevereniging voor autoleasemaatschappijen in Nederland. Doel van de fusie is om een nieuwe landelijke branchevereniging te formeren die nog beter de belangen van de aangesloten leden kan behartigen. Belangrijkste doelstelling van de nieuwe vereniging zal zijn de belangenhartiging richting overheden zowel op landelijk als op europees niveau.

De VNA en de BOVAG-afdeling Autoleasing vertegenwoordigen samen 80 aangesloten leasemaatschappijen. Alle huidige leden zullen toetreden tot de nieuwe vereniging die in het najaar van 2000 tijdens een speciale oprichtingsvergadering zal worden geformeerd. De aangesloten leden beheren een vloot van meer dan 500.000 voertuigen, dat is ruim
90% van het totaal aantal leaseautos in Nederland..
De nieuwe branchevereniging krijgt de naam VNA, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, en zal gehuisvest zijn in het BOVAG-huis te Bunnik. De besturen van beide verenigingen hebben inmiddels overeenstemming bereikt over een facilitaire samenwerkingsovereenkomst met het BOVAG-secretariaat voor de komendevijf jaar, met nog eens een optie voor vijf jaar.

In het najaar van 2000 zullen de leden van de nieuwe vereniging een nieuw bestuur kiezen dat wordt samengesteld op basis van de bloedgroepen in de nieuwe vereniging. Zo zullen universele, merkgebonden, dealergelieerde en truckleasemaatschappijen vertegenwoordigd zijn in het nieuwe bestuur.
Vanaf 1 januari 2001 zal de nieuwe branchevereniging operationeel zijn en kunnen ook nog niet aangesloten leasemaatschappijen toetreden zodat de collectieve belangen van alle autoleasemaatschappijen optimaal kunnen worden behartigd.