Emissies schoner met Saab Variabele Compressie (SVC)

Datum nieuwsfeit: 21-04-2000
AutoRai

Emissies nog schoner met Saab Variabele Compressie (SVC) 21-4-00

De door Saab ontworpen motor met variabele compressie (SVC) biedt geweldig veel speelruimte om te voldoen aan toekomstige zeer strenge milieu-eisen. De aanzienlijk lagere brandstofconsumptie drukt de uitstoot van kooldioxide. Bovendien is de motor zeer efficiënt bij het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals bijvoorbeeld methanol. En na de start, bij nog koude motor, warmt de katalysator zeer snel op, zodat de uitstoot van mogelijk schadelijke stoffen tot een minimum beperkt blijft.

Saab heeft de motor met variabele compressie begin maart onthuld op de autoshow in Genève. De kracht van het SVC-concept zit hem in de combinatie van een relatief geringe cilinderinhoud, een mechanische compressor en een systeem dat de druk in de cilinders, de zogenaamde compressieverhouding, variabel maakt. Dat gebeurt door de kop met de cilinders te kantelen ten opzichte van de onderkant van de motor, het carter. De compressieverhouding bestrijkt daardoor waarden van 14:1 (hoge compressie) bij lage toeren tot 8:1 (lage compressie) bij hoge toerentallen.

De door Saab ontwikkelde motor heeft vijf cilinders en een bescheiden inhoud van 1,6-liter met een vermogen van 225 pk en een maximale trekkracht van 305 Nm. De motor verbruikt gemiddeld dertig procent minder brandstof dan een vergelijkbare even sterke conventionele krachtbron zonder turbo. De uitlaatgassen beantwoorden moeiteloos aan normen die pas met ingang van 2005 van kracht worden (Euro 4). Ook warmt de katalysator zeer snel op bij een koude motor. Daardoor voldoen de emissiewaarden al binnen een minuut aan de wettelijke normen in plaats van de gebruikelijke 1 tot 2 minuten. De SVC-motor levert ook veel voordeel bij alternatieve brandstoffen. Saab heeft succesvol geëxperimenteerd met methanol. Kortom, dankzij de variabele compressie is de traditionele zuigermotor te perfectioneren. De techniek opent de poort naar meer vermogen bij een lager brandstofverbruik en schonere uitlaatgassen.

SVC: alternatieve brandstoffen
In het algemeen geldt dat de verbranding van benzine, of welke andere brandstof dan ook, een maximaal rendement bereikt bij de hoogst mogelijke compressieverhouding, vlak voor de pingelgrens. Pingelen is hoorbaar als metaalachtige gerinkel en duidt op een vroegtijdig, spontaan exploderen van het brandstofmengsel. Dit kan leiden tot motorschade. De pingelgrens varieert per brandstof en derhalve is een motor met variabele compressie een uitkomst.

Het octaangetal geeft informatie over de pingelgrens. Hoe hoger dat is, des te geringer is de kans op pingelen. Voor dat octaangetal zijn twee aanduidingen van belang: het zogenaamde Research Octane Number (RON) en het Motor Octane Number (MON). Benzine van 97 RON correspondeert bijvoorbeeld met 87 MON. Simpel gesteld is het zo dat de RON waarde de pingelgrens bij lage toeren aangeeft en de MON waarde die bij hoge toeren, als er per tijdseenheid de meeste brandstof wordt verstookt.

Meer speelruimte met SVC
Bij een conventionele motor is de compressieverhouding een vaste waarde. Die is vastgesteld onder de meest ongunstige omstandigheden, waarbij de kans op pingelen het grootst is, zoals rijden met een hoog toerental, zware belasting en bij een hoge buitentemperatuur. SVC neemt deze beperkingen weg. Door de compressieverhouding te variëren loopt de motor bij lage en hoge toeren voortdurend dicht tegen de pingelgrens aan, zodat de verbranding altijd zo efficiënt mogelijk verloopt.

Het voordeel van deze technologie komt heel goed uit de verf bij methanol (met een MON getal van 88 en een RON van niet minder dan 108). Bij hoge toeren komt deze brandstof min of meer aan dezelfde weerstand tegen pingelen als benzine, maar bij lage toeren is die dus nog veel hoger. Door de techniek van variabele compressie valt die eigenschap heel goed te benutten, want de motor kan over een groter bereik met een hoge compressieverhouding draaien zonder pingelrisico en zodoende meer rendement uit elke druppel brandstof halen.

SVC: reductie van emissies bij koude motor
Zodra de motor volledig op bedrijfstemperatuur is, zet de katalysator tot wel 99 procent van de uitstoot van koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en van stikstofoxide (NOx) om in respectievelijk kooldioxide (CO2), water (H2O) en stikstof (N2). Alleen moet de katalysator dan wel minimaal een temperatuur hebben bereikt van 400 graden Celsius. Dat duurt ongeveer 1 tot 2 minuten. In deze tijd functioneert de katalysator maar beperkt.

De SVC-techniek bekort die opwarmfase. Dit wordt bereikt door de motor kort na de start met een lage compressieverhouding te laten draaien, want dan is de tijd tussen ontsteking van het brandstofmengsel in de cilinders en het openen van de uitlaatkleppen het kortst. De uitlaatgassen zijn derhalve nog flink heet als ze de katalysator passeren, welke daardoor snel opwarmt. Zodra een uitlaatsensor de juiste emissiewaarden signaleert, past het elektronisch management de compressieverhouding aan voor het bereiken van een zo hoog mogelijk rendement.