Alcatel levert Ruwaard ziekenhuis Spijkenisse nieuw netwerk

Datum nieuwsfeit: 21-04-2000
Alcatel

Persberichten

Alcatel levert Ruwaard van Putten Ziekenhuis te Spijkenisse een compleet en toekomstgericht voice- en data netwerk

Ruwaard van Putten met nieuwe infrastructuur klaar voor optimale inzet ICT

Rijswijk, 21 april 2000 - Alcatel tekent vandaag een contract met het Ruwaard van Putten Ziekenhuis te Spijkenisse voor het vervangen van de huidige tele- en datacommunicatie infrastructuur. Het totale project omvat de turn-key levering en installatie van de telefooncentrale, het datanetwerk en het kabelnetwerk. De keuze voor de Alcatel oplossing maakt het voor het Ruwaard van Putten ziekenhuis mogelijk in eigen tempo te migreren naar een situatie waarin spraak en data samenkomen, zonder dat er van kapitaalverlies of verdere grootschalige investeringen sprake is. De convergentie van spraak en data biedt enorme kansen bij het verder optimaliseren van bedrijfsprocessen.

Een belangrijke bouwsteen van dit toekomstgerichte netwerk is de Alcatel OmniPCX4400 die een naadloze overgang naar voice over IP garandeert. Als extra applicatie voor de OmniPCX4400 heeft het Ruwaard van Putten Ziekenhuis gekozen voor een gedecentraliseerd en geïntegreerd call center voor 50 agenten. Deze gedecentraliseerde oplossing maakt het mogelijk dat bijvoorbeeld receptionistes, assistenten en secretaresses op hun eigen werkplek werkzaamheden van elkaar kunnen overnemen waardoor een snellere afhandeling van de telefonisch binnenkomende vragen van patiënten kan worden gewaarborgd. Tegelijkertijd wordt, door het vervangen van de huidige "piepers" door DECT toestellen de bereikbaarheid van de ziekenhuis medewerkers sterk vergroot. De notificatieserver verzorgt daarnaast de automatische verspreiding van bijvoorbeeld een brandmelding, zowel binnen het ziekenhuis als naar de verschillende hulpinstanties.

Tegelijkertijd wordt in vrijwel iedere ruimte van het ziekenhuis een mogelijkheid geboden om toegang te krijgen tot het computer netwerk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Alcatel Omni-Switches. Een efficiënter gebruik van het Ziekenhuis Informatie Systeem staat hierbij centraal, daarnaast wordt ook een betere toegang van het Inter- en Intranet gerealiseerd. Het datanetwerk biedt mogelijkheden voor koppelingen met bijvoorbeeld intern opgestelde röntgenapparatuur maar ook met buiten het ziekenhuis gevestigde huisartsen, apotheken of met andere ziekenhuizen. Een snelle en efficiënte informatie uitwisseling wordt hierdoor mogelijk. Omdat de OmniSwitch meerdere Protocollen ondersteunt is het nu aangekochte datanetwerk ook op die toekomstige plannen berekend. Door aan de applicaties en informatiestromen die de meest kritische processen binnen het ziekenhuis ondersteunen een hogere prioriteit toe te kennen word een optimale beschikbaarheid van bandbreedte voor deze processen gegarandeerd.

Belangrijk bij de keuze voor Alcatel is de complete end-to-end oplossing die Alcatel biedt. Naast de levering en installatie van de complete end-to-end oplossing. Het contract omvat tevens een ruim onderhoudscontract voor zowel de voice- als data-infrastructuur. In het bekabelingsysteem is gekozen voor het universele bekabelingsysteem van Alcatel dat een koppeling met alle mogelijke apparatuur mogelijk maakt. Het bekabelingsysteem ondersteunt categorie 5 en 6.

Tegelijkertijd met de ondertekening van het contract met Alcatel sluit het Ruwaard van Putten Ziekenhuis een contract af voor het vervangen en uitbreiden van de brandmeldcentrale, voor het leveren van systemen voor de invoering van betaald parkeren, toegangscontrole en badges voor medewerkers en voor het vervangen en uitbreiden van de televisie en telefoons op de patiëntenkamers.

Over Alcatel
Alcatel bouwt de nieuwe generatie netwerken en biedt daarmee geïntegreerde 'end-to-end' voice- en data- oplossingen aan bestaande en nieuwe operators en aan bedrijven en consumenten. Met een omzet van Euro 21,3 miljard (47 miljard gulden) en 118.000 werknemers is Alcatel actief in meer dan 130 landen. Voor meer informatie, bezoek Alcatel op het Internet: http:/www.alcatel.nl of http:/www.alcatel.com
Voor meer informatie:
Simon de Boer