VU: Geen onthaal zonder inburgeringsbeleid

Datum nieuwsfeit: 21-04-2000

Geen onthaal zonder inburgeringsbeleid (21/04/00)

De VU stelt met tevredenheid vast dat, na de SP en haar intentie tot defederalisering van het verkeersbeleid, nu ook Agalev de broodnodige inspiratie heeft gevonden in de ideeën van de VU. Enige bronvermelding lijkt ons echter gepast: het konijn dat Agalev-parlementslid Ria Van den Heuvel gisteren uit de hoed toverde is immers van zuivere VU-makelij.

Reeds in 1998 dienden de Vlaamse VU-parlementsleden Herman Lauwers en Johan Sauwens een voorstel van decreet in met oog op de organisatie van inburgeringstrajecten. Ondanks het uitdrukkelijk verzet van Agalev slaagde VU&ID erin om het inburgeringstraject te laten inschrijven in het Vlaams regeerakkoord. Daarnaast werd bovenstaand voorstel van decreet terug ingediend door Sven Gatz en Herman Lauwers. Ter bevestiging van de VU-voortrekkersrol organiseert de Vereniging van Vlaamse Mandatarissen, de nationale groepering van lokale VU-verkozenen, op 8 mei in Bilzen een colloquium omtrent het lokaal inburgeringsbeleid. Minister Sauwens evalueert er o.a. het inburgeringscontract in Bilzen, dat reeds twee jaar loopt. Daarnaast zullen VU&ID-mandatarissen in de Vlaamse steden en gemeenten de voorstellen nader toelichten.

VU&ID toont zich enerzijds verheugd om de huidige bocht van Agalev, maar blijft anderzijds een, even gezond als gegrond, wantrouwen koesteren. Vooreerst wenst VU&ID nú reeds de koe bij de horens te vatten en niet nog eens, naar het Agalev-voorstel, twee jaar blijven talmen. Nieuwkomers moet zo snel mogelijk een inburgeringstraject worden aangeboden, elk tijdverlies gaat ten koste van zowel de Vlaamse gemeenschap als de nieuwkomer zelf.
Daarnaast wijst VU&ID op de houding van Agalev in het federale parlement. Tot tweemaal toe weigerden de groenen de VU te volgen m.b.t. het inburgeringstraject. In het regularisatiedebat en ook rond de discussie inzake de naturalisatiewetgeving, bepleitte VU&ID in de Kamer steeds een koppeling aan het inburgeringstraject. Agalev gaf hieraan niet het minste gehoor.

VU&ID maant Agalev aan tot consequent denken en handelen, op elk beleidsniveau, en nodigt haar dan ook uit om, na het huidig reces, het voorstel van decreet van Herman Lauwers en Sven Gatz mee te ondertekenen.

Auteur:
Geert Bourgeois, algemeen voorzitter VU
Paul Van Grembergen, fractievoozitter Vl. Parl.
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder VU