GroenFront beschuldigt politie en bereidt nieuwe acties voor

Datum nieuwsfeit: 22-04-2000
Drie maanden gevangenisstraf geeist tegen GroenFront!-activisten

Weer vier arrestaties

VOLGENDE LAWAAIDEMO

zaterdag 17.00u verz. SINGEL (Albert Cuyp) 419 Dordrecht. Bij station naar links, links houden langs spoor doorlopen, volgende grote straat rechts, langs chinees lopen en aan je linkerhand is de Singel. Pand is rechts op de hoek.

LANDELIJKE DEMONSTRATIE TEGEN REPRESSIE
donderdag as. 19.00u verz. SINGEL 419 Dordrecht

De politie van Dordrecht heeft hard opgetreden bij een lawaaidemo bij ter ondersteuning van GroenFront! activisten die gisteren zijn opgepakt bij een bezettingsaktie op de bouwput van de Sophiatunnel bij Alblas.
De politie heeft het tikken met stenen tegen andere voorwerpen om lawaai te maken (een standaard gebeurtenis bij een lawaaidemo) verward met het gooien met stenen, iets wat de politie beweert maar absolute flauwekul is, al helemaal gezien het geweldloze karakter van GroenFront!.
Daarop hebben zij willekeurig een viertal mensen opgepakt. Twee van hen zijn inmiddels weer vrijgelaten, twee anderen worden dinsdag voorgeleid voor de rechter-commisaris op beschuldiging van openbare geweldpleging. Dit betekent dat zij ook tot hun rechtszaak zullen worden vastgehouden. De arrestanten worden niet overgebracht naar een (comfortabeler) huis van bewaring maar blijven voor zover bekend op het hoofdburo van politie aan de Nasaulaan in Dordrecht. Er zou te weinig plaats zijn.

De rechtszaak van de eerste drie gearresteerde activisten is a.s. vrijdag 28 april, 14.00u in Dordrecht.

Volgens het Radio 1 Journaal zegt persofficier van justitie Donker dat in de rechtszaak vrijdag drie maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf zal worden geeist. Dit voor art. 461 (verboden terrein) en 184 (negeren ambtelijk bevel). Hij zegt dat dit het standaardbeleid wordt t.av. GroenFront!: mensen die hun naam niet willen geven in detentie houden tot de rechtszaak en verder steeds onvoorwaardelijke gevangenisstraf te eisen. Dit beleid is ontstaan na overleg van burgemeesters/korpsbeheerders, korpschefs en hoofdofficieren van justitie van alle Betuweregio's (Rijnmond, Zuid-Holland-Zuid, Gelderland-Zuid en Gelderland-Midden).

Arrestantengroep: 030 2870711

ALLE ARRESTANTEN ONMIDDELLIJK VRIJ
STOP DE POLITIESTAAT
STOP MILIEUVERNIETING, WEG MET KAPITALISME

NO COMPROMISE! ++ www.antenna.nl/nvda/groenfront ++ ++ mailto:groenfr@dds.nl (PGPkey on site) ++

Postbus 85069 3508 AB Utrecht NL
Giro 4370351 tnv Steungroep NVDA te Utrecht ovv GroenFront!