Paasraces Zandvoort, verslag tweede training

Datum nieuwsfeit: 22-04-2000
Paasraces Zandvoort, Tweede training, zaterdag 22 April 2000

De tweede
training van het Libertel Dutch Touring Car Championship (DTCC) begon onder betere omstandigheden, dan de eerste kwalificatie. De regen bleef uit. De pole-position voor de tweede race op tweede Paasdag is voor Duncan Huisman (1:56.152). Naast hem zal Tim Coronel staan: "Helaas had ik hier en daar last van een plas water. Ik had graag eerste gestaan. De auto is echt super, dus daar ligt het niet aan." (Zie noot onderaan dit bericht).
Vanaf een derde plek start Sandor van Es: "Er had iets meer in gezeten. Toen het droog werd, heb ik eerst drie verkenningsrondjes gereden, omdat mijn auto op de regen was afgesteld. Op het moment dat ik een snelle ronde wilde maken, kwam ik erachter dat er een band lek was." Toch ziet hij zijn plaats als een goede uitgangspositie voor de race. Allard Kalff moet genoegen nemen met een plaatsje achter zijn teamgenoot Paul van Splunteren. " Het valt wel een beetje tegen, maar ik denk niet dat ik ernstig lang vijfde zal blijven. Ik ga er nog steeds vanuit, dat ik a.s. maandag de twee wedstrijden ga winnen!", aldus Kalff. Een tevreden Michael Bleekemolen start vanaf een zesde positie: " We zijn alleen het nieuwe materiaal nog moeilijk de baas." Sebastiaan Bleekemolen volgt zijn vader in zijn kielzog. Hij werd op het snelste gedeelte van het circuit opgehouden. De achtste plaats is voor Donald Molenaar: "Het kon beter. Ik heb een paar foutjes gemaakt, dus had ik wel een of twee seconden sneller kunnen gaan." De oorzaak van de problemen voor Pim van Riet zijn nog onbekend: "ik heb slechte tijden gereden, dat is nogal teleurstellend." Ook zijn Stokvis teamgenoot John de Vos is niet gelukkig met zijn prestaties: " Het duurde lang voordat mijn banden op temperatuur waren. Ik was de auto gewoon kwijt en heb maar een rondje grip gehad, door de vele plassen op de baan." Bert Ploeg start vanaf een twaalfde positie a.s. maandag. Phil Bastiaans verscheen tijdens de tweede training voor de eerste keer op de baan in zijn gloednieuwe Renault Clio: " Mijn auto is pas een uur geleden aangekomen uit Engeland. Ik had er nog nooit meegereden. De basis is in orde, maar we zullen er nog hard voor moeten werken voordat hij het goed doet. Ik ben tevreden met een dertiende plaats." De eerste race op maandag zal Bastiaans vanaf een laatste plaats starten. Ook een onderonsje voor het Braspenning team: "Het ging hartstikke goed, omdat ik boven mijn teamgenoot Hans Ambaum sta", aldus Ron Braspenning. Ambaum zegt daar niet blij mee te zijn, maar zal proberen zijn vijftiende plaats in te ruilen voor een zevende of achtste plaats tijdens de race. Jan-Joris Verheul ging de tweede training beter dan zijn eerste en start nu vanaf een zestiende positie: " Ik heb het rustig aan gedaan en lekker rondjes gereden. Er zit meer in, maar dat komt wel." Jaap Kielman: "Ik werd opgehouden door langzaam verkeer en daardoor kwam ik niet uit de voeten. Alles is gelukkig wel heel, de snelheid zit er goed in, dus we zullen het wel zien in de race." Ook problemen voor Bob Sijthoff. De in de Honda rijdende coureur is debutant in een voorwielaandrijver: " Ik heb altijd in achterwielaandrijvers gereden. Het was ook de eerste keer op slicks in de Honda. Op het moment dat zo n auto uitbreekt moet je toch anders reageren." Een balende Marcel van Alderden: "mijn motor is stuk!" Peter van Merkensteijn heeft geen tijd kunnen zetten: " Mijn computer was stuk. De computer van John de Vos is in mijn auto gezet. Ik had toen helaas maar een minuutje om een tijd te zetten." Toch ziet deze natweer jongen, naar eigen zeggen, de race van maandag wel zonnig in: "als het regent dan rijd ik mezelf nog ver naar voren." Helemaal achteraan start Ben Janboers. "Ik was te enthousiast, terwijl mijn banden koud waren. Ik ging in de rondte en maakte zelfs de klassieke fout door het gas op dat moment los te laten." Na de training werden Tim Coronel en Paul van Splunteren gediskwalificeerd. De auto s waren respectievelijk 3 kilo en 5 kilo te licht. Hun tijden zijn ontnomen en zij zullen de tweede race achteraan starten. De rijders achter hen schuiven allen een of twee plaatsen op.

Voor informatie: Dirk Buwalda 023- 5740760