Dunya Wereldprogramma in Rotterdam: Duizend en ÉÉn dans

email: (program@dunya.nl)

Dunya Wereldprogramma, Prinses Theater, Schiedamseweg 19 A R¹dam

Zondag 23 april 2000, 15.00 uur, entree fl. 10,- Dans

De Iranese Vereniging voor Cultuur en Literatuur en Stichting Dunya presenteren:

DUIZEND EN ÉÉN DANS

Het NAKISA ENSEMBLE O.L.V. SHAHROKH MESHKIN-GALAM

In april 1999 heeft het WERELDPROGRAMMA het Nakisa Ensemble voor het eerste in Nederland gepresenteerd. Hun voorstelling was een verrassende kleurrijke spektakel met bijzondere mooi muziek. Dit is het werk van de Iraanse choreograaf Shahrokh Meshkin-Galam, woonachtig in Paris.

Het Iraans - Franse Nakisa ensemble presenteert de balletvoorstelling DUIZEND EN ÉÉN DANS. De choreografieën zijn gebaseerd op Iraanse klassieke en folkloristische muziek. De choreograaf S. Meshkin-Galam is in 1967 in Iran geboren. Hij heeft een opleiding zowel in klassieke ballet- als in het folklore uit Iran genoten. Hij heeft zich verder laten inspireren door de folklore van tal van landen: India, Indonesië, Spanje en door klassieke en hedendaagse dansen. Later is hij onderwezen door grote meesterdansers en danseressen uit India en Frankrijk. Hij heeft zes jaar als acteur gewerkt bij het Théâtre du Soleil, onder leiding van Ariane Mnouchkine. De laatste tijd is hij en zijn Ensemble te zien geweest in Engeland en de Verenigde Staten.

De vrijwilligers organisatie Vereniging Iranese Cultuur en Literatuur bestaat al 10 jaar. Hun hoofddoel is het overdragen van de Perzische Taal en Cultuur in de brede zin van het woord. Daarmee streven ze ook naar de participatie van Iraniërs in de Nederlandse samenleving te bevorderen. Enkele voorbeelden van hun activiteiten zijn: de traditionele kinderklederdracht modeshows in het Prinses theater; een open dag van de Iraanse school NIMA; kinderactiviteiten met schrijvers uit Iran; het vertonen van Iraanse film¹s, foto¹s en voorwerpen. Hun laatste Wereldprogramma was het concert van Shahzad, met Perzische en Koerdische zang en muziek uit Iran.

Organisatie: Stichting Dunya

adres: W. Boothlaan 4