Concert Junko Ueda in Sidhadorp te Lelystad

Datum nieuwsfeit: 24-04-2000
Uitnodiging voor uniek Japans concert door junko ueda in het Sidhadorp te Lelystad in het kader van 400 jaar viering Japan/Nederland.

U wordt door de Familie Purusha uit het Sidhadorp te Lelystad hartelijk uitgenodigd op 24 april a.s. (2e Paasdag) voor een zeer uitzonderlijk concert van de beroemde Japanse klassieke, zeer bekende Japanse luitspeelster Junko Ueda. Zij bespeelt de satsuma-biwa. "Junko Ueda a master in musical silence a musical beauty, which is not known in Europe" (West Deutsche Zeitung, Germany.) Het concert wordt gegeven om half 3 in de Koepel aan de Maasstraat in Lelystad. Dit concert is een onderdeel van een feestelijke Japanse dag in het Sidhadorp.

English:
You are kindly invited by the Family Purusha of the Sidha Village to join the concert of Junko Ueda, a famous satsuma-biwa player. This concert is planned because of a Celebration 400 years Japan/Holland in the Sidha village. It will take place 24th of April at "De Koepel" (TM-meditationcentre), Maasstraat in Lelystad. Time: half past 2. Earlier this day we will meditate simultaneously with sidhas in Nagasaki, Japan.
De Liefde
Het hele jaar door vinden er in Nederland en Japan activiteiten plaats, vanwege het feit dat het Nederlandse schip de "Liefde" 400 jaar geleden als eerste Japan aandeed.
Bamboewielen
Miep Bos, kunstenares en bewoonster van het Sidhadorp in Lelystad, kreeg een maand geleden een e-mail van een Udense kunstenaar, Antoon Versteegde, waarin hij vertelde, dat hij een bamboereuzenrad had gemaakt. Tegelijkertijd deed zijn collega MANTA hetzelfde in Japan, als uitdrukking van wederzijdse vriendschap tussen de landen. Antoon vroeg aan collega's die op Internet staan, of zij mee wilden denken over het feit dat Japan en Nederland elkaar 400 geleden voor het eerst ontmoetten en wat voor culturele activiteiten je daaraan zou kunnen verbinden.
Simultane meditaties
"Ik kwam ineens op het idee te zelfdertijd met Japanse sidha's te mediteren" zegt Miep Bos. Ze besloot met een groepje mensen er een hele culturele dag van te maken. Tenslotte werd het volgende programma opgesteld voor 2e Paasdag 24 april a.s. 's-Ochtends met de Japanse sidha's de TM-techniek van Maharishi Mahesh Yogi beoefenen, samen met andere sidha's en mediterenden uit heel Nederland. (De Japanse sidha's mediteren dan 's-avonds in Japan, er is in de zomer 7 uur tijdsverschil). Ina Allard, één van de koks van het Vegetarisch Restaurant aan de Donaustraat 183, dacht onmiddellijk aan een Japans banket onder de bomen bij het Restaurant voor het hele Sidhadorp.
T-shirt uitwisseling
Als extra culturele activiteit vroeg Miep Bos aan de kunstenaars uit het Sidhadorp een T-shirt te beschilderen, met het doel die aan de Japanners op te sturen, zodat zij en wij die tijdens de meditatie kunnen dragen. Die T-shirts zijn inmiddels met heel veel plezier gemaakt en opgestuurd en wij kregen 11 T-shirts terug uit Nagasaki. De jongste kunstenares is Leonoor v.d. Sloot, 13 jaar oud, zij schilderde een Nederlands meisje en een Japanse, hand in hand. Daarboven schilderde ze het woord "Friendship". De meeste T-shirts werden gemaakt in het atelier van kunstenares Ineke van Leeuwen. Zie ook: www.xs4all.nl/~jwbos/japan/tshirt.html
"A Touch Of Japan"
Ook zal er een kleine expositie worden gehouden vanaf 22 tot 30 april a.s. in het Vegetarisch Restaurant, aan de Donaustraat 183, die is getiteld: "A Touch Of Japan" met schilderijen en foto's, die geïnspireerd zijn op Japan en gemaakt door Nederlandse kunstenaars uit het Sidhadorp: o.a. Francesco Antonietti, Miep Bos, Anita de Harde, Hilde Raes, Galen Yates en door de Japanse fotografe Yoko Kobayashi, die tegenwoordig in California woont.
Contact met Nagasaki
Wij hebben contact kunnen leggen met sidha's in de Japanse stad Nagasaki. Zij zullen samen met ons op 24 april a.s. op de zelfde tijd mediteren. Dat juist mensen uit Nagasaki op onze oproep hebben gereageerd, is heel uitzonderlijk, omdat 400 jaar geleden de eerste Nederlanders juist daar voet aan wal zetten.
Contactpersoon voor de pers:

Miep Bos Vegetarisch Restaurant Kunstkring Lelystad Donaustraat 183 Donaustraat 170 8226 LD Lelystad
8226 LC Lelystad 0320 251515 0320 258421
E-mail: (miepbos@xs4all.nl)