Politieberichten Groningen

Dagelijske berichten alle districten

Dinsdag 25 april 2000

Nieuweschans: Inbraak in bouwkeet
Gistermiddag werd ingebroken in een bouwkeet op een bouwterrein langs de autosnelweg A7 bij Nieuweschans. Getuigen zagen drie mannen uit het gebouwtje komen. Bij onderzoek door de politie blek dat van de bouwkeet een deur was vernield. Vermoedelijk hebben de inbrekers de keet doorzocht, op zoek naar gereedschap. Of er iets is gestolen moet nog worden vastgesteld. De politie heeft direct na de melding een onderzoek in de omgeving van het bouwterrein ingesteld. Daarbij werden geen verdachten aangetroffen.

Woudbloem: Dronken automobilist tegen boom
Een 34-jarige automobilist uit de gemeente Slochteren is vannacht gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Woudbloemlaan in Woudbloem. De man reed door nog onbekende oorzaak met zijn auto in de berm van de weg en botste tengevolge daarvan tegen een boom. Hij liep hoofdletsel op en is naar een ziekenhuis gebracht. Daar werd geconstateerd dat de man onder invloed van alcohol verkeerde. In verband daarmee is van hem een bloedproef genomen, waarna hij ter observatie is opgenomen. De auto raakte bij het ongeval zwaar beschadigd en is door een bergingsbedrijf afgevoerd.
Noordwolde: Dronken automobilist aangehouden na achtervolging Na achtervolging waarbij snelheden werden bereikt boven 170 km per uur heeft de politie gisteravond aan de Munnikeweg in Noordwolde een 40-jarige man uit Baflo aangehouden. De man reed met zijn auto in de richting Groningen over de Provinciale weg N361, ter hoogte van Winsum. De bemanning van een in tegenovergestelde richting rijdende politiepatrouille herkende de man wiens rijbewijs al in 1998 ongeldig is verklaard. Daarnaast is de man meerdere keren aangehouden voor rijden onder invloed. De politieauto keerde en gaf de bestuurder een stopteken. Dat werd door de man genegeerd en in plaats van te stoppen verhoogde hij zijn snelheid. Ook op een aantal daarna gegeven stoptekens reageerde de man niet en ging steeds sneller rijden. Op een gegeven moment sloeg hij linksaf de Munnikeweg op en reed verder in de richting van Noordwolde. Op de T-kruising met de Pijpsterweg verloor de man de macht over het stuur en reed rechtdoor een weiland in. Met een gang van ongeveer 100 km per uur vervolgde de man zijn weg door het weiland in de richting van Noordwolde, gevold door de politieauto die over de parallel aan het weiland lopende weg reed. Na een aantal honderden meters reed de verdachte met zijn auto met grote snelheid over een sloot en ramde vervolgens een afrastering. Een derde sloot werd hem fataal. De auto botste tegen de slootwal waarna de airbags van het voertuig werden geactiveerd. Daarna kon de man niet verder rijden en kon hij worden aangehouden. Hij raakte niet gewond. Bij de ademanalyse op het politiebureau werd een bloedalcoholgehalte van 2,3 promille gemeten. Na verhoor is de man heengezonden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt voor rijden onder invloed en rijden met een ongeldig rijbewijs. Hij krijgt tevens een bekeuring voor het negeren van een stopteken en het overschrijden van de maximumsnelheid. Omdat de man bijna dagelijks onder invloed rijdt wordt met de Officier van Justitie overlegd gevoerd over inbeslagname van de auto van de verdachte.

Stadskanaal: Inbraak bij drogisterij
In een drogisterij aan de Europalaan in Stadskanaal is in de nacht van zaterdag op zondag ingebroken. Onbekenden vernielden de ruit van de toegangsdeur om binnen te komen. In de zaak vernielden ze een vitrine waaruit ze een onbekende hoeveelheid sieraden wegnamen. Ook stalen ze geluidsapparatuur. De politie stelt een onderzoek in.
Hoogezand: Brandstichters aangehouden
In de Gerard Doustraat in Hoogezand heeft de politie gistermorgen twee mannen van 24 en 25 jaar, uit Hoogezand den Sappemeer aangehouden wegens brandstichting. Omwonden zagen de mannen een portiek van een flatgebouw aan de Pieter de Hoogstraat uitlopen waar kort daarna brand bleek te zijn uitgebroken. De politie trof de mannen in de buurt aan waarna ze werden opgepakt. Ze bleken ook nog diverse vernielingen aan een aantal sloopwoningen in de schildersbuurt te hebben gepleegd. De mannen verkeerden zwaar onder invloed van alcohol. Ze zijn voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Bedum: Inbraak in sportkantine
In de nacht van zaterdag op zondag is ingebroken in de kantine van een hockeyclub aan de Sportlaan in Bedum. De inbrekers kwamen de kantine binnen door een deur te vernielen. Ze namen een koffiezetapparaat, een telefoon en een geldbedrag van ongeveer 25 gulden mee. De politie onderzoekt de inbraak.

Groningen/Haren

Bromfietser over de kop
Op de Friesestraatweg raakte een 16-jarige bromfietster uit de stad met haar nog nieuwe plof over de kop. Het meisje, dat net 16 was geworden, kwam met haar bromfiets in de berm terecht en sloeg vervolgens tegen de grond. Hierbij liepen de bestuurster en haar 16-jarige passagiere nek en beenletsel op, waarvoor beiden naar een ziekenhuis werden gebracht.

Inbrekers betrapt
In de omgeving van de Oude Kijk int Jatstraat wist de politie zondagochtend twee stadjers, beiden 31-jaar oud op heterdaad op te pakken. Beide heren hadden zich schuldig gemaakt aan een inbraak bij een winkel in die straat. Een getuige waarschuwde agenten die de beide heren juist zagen vluchten. Na een korte achtervolging kon een van de mannen op de Laan worden gepakt, terwijl de tweede verdachte op diepenring achterhaald werd. De mannen zijn ingesloten. Onderzoek in de omgeving leerde dat de heren de winkelruit hadden ingeslagen en op hun vlucht hadden ze de weggenomen computer weggegooid
Diefstal roestvrij staal
Op de Helsinkistraat heeft de politie twee 36-jarige stadjers opgepakt. Beide mannen hadden vanaf een terrein aan de Friesestraatweg roestvrijstalen platen weggenomen. Zij bleken over de afgesloten hekken van het terrein te zijn geklommen. Beide heren kregen een proces verbaal. Een van beide mannen bleek bovendien nog een geldboete te moeten betalen. Hij werd overgedragen aan de parketpolitie toen hij geen geld bleek te hebben om zijn boete te voldoen.
Wapenbezit
Een 25-jarige stadjer werd zondagavond op de Dierenriemstraat bij een verkeerscontrole aangehouden. De man bleek nog voor enkele honderden guldens geldboetes te hebben openstaan. Aan het bureau gekomen bleek de man bovendien in het bezit van een geladen pistool. Dit droeg hij om zich zelf te beschermen. Het wapen werd in beslag genomen. De man werd na verhoor heengezonden.

Vernieling in opvanghuis
De politie zondagavond een 16-jarige meisje ingesloten in een politiecel. Het meisje bleek in een jeugdopvanghuis niet meer te handhaven. Ze had een deel van de huisraad kapot geslagen en was zeer opstandig tegen het aanwezige personeel. Uit veiligheid overwegingen werd het meisje voor de nacht opgesloten in een politiecel.
Wel alcohol, maar geen rijbewijs
Een 40-jarige man uit Loppersum is afgelopen nacht op de Rijksweg aangehouden. De man reed onder invloed van alcohol. Een blaastest wees een promillage van ruim 2 promille uit. Bovendien bleek het rijbewijs van de man reeds bij een eerdere overtreding te `zijn ingenomen. De auto is aan het bureau geplaatst en de bestuurder kreeg weer een bekeuring.

Vrouw ingesloten na muziekoverlast
Een 41-jarige vrouw uit Groningen werd afgelopen nacht in een politiecel ingesloten. De vrouw veroorzaakte bij voortduring muziekoverlast vanuit haar woning aan de Valreep. Nadat zij enige keren was gewaarschuwd om de muziek zachter te zetten ging het geluid weer even snel hoger. Toen agenten de installatie in beslag wilden nemen ging de vrouw door het lint. Hierna werd ze in een dronkemanscel ingesloten omdat ze behoorlijk onder invloed van alcohol bleek te zijn.

Bureau Communicatie, 0 50 - 5 995 010