Blauw Monitor: Imago van ISP's loopt uiteen

Datum nieuwsfeit: 25-04-2000
(Er is een schema beschikbaar met daarin de waardering ten opzichte van de spontane bekendheid)

PERSBERICHT:

Het imago van ISP's loopt uiteen: WOL is bekend en Demon bemind, maar Planet Internet verdient de voorkeur. Het belang van de ontmoetingsplaats wordt (nog) niet onderkend
Blauw Research meet op continue basis - middels haar Image & Performance Monitor - de ontwikkelingen op de markt voor Internet Service Providers. In maart 2000 werkten 400 particulieren mee aan deze Monitor.

Rotterdam, 25 april 2000 --- Wie tegenwoordig de TV aanzet kan er vergif op innemen binnen de kortste keren met een prominente Nederlander te worden geconfronteerd die zich inlaat met en zich uitspreekt over "de nieuwe economie". De afgelopen periode was dat vaak Nina Brink, de ene keer optimistisch vooruitblikkend in een commercial, de volgende keer zuur kijkend in een actualiteiten-programma. Deze free publicity gaf niet alleen aan dat World Online wereldnieuws was in Nederland, het staat tevens model voor de hectiek van de markt die Internet heet.

De publiciteit mag dan vooral negatief geweest zijn: de beursgang en alle perikelen daar-omheen hebben World Online in ieder geval op de kaart gezet. Spontaan is deze provider bijna dubbel zo bekend als de op een na bekendste ISP Zon(net). Uiteraard hebben de diverse campagnes van WOL en haar concurrenten eveneens bijge-dra-gen aan de bekendheid van de ISP's. De grote mediabesteders WOL, Planet Internet en Freeler vormen met Zon en Het Net de top vijf van bekende ISP's.

Of in de campagnes ook de juiste boodschap wordt verkondigd, is echter nog maar de vraag. De reclameherinnering voor WOL, Zon en Freeler is weliswaar hoger dan van de concurrentie, maar dit vertaalt zich vooralsnog niet in een hoge waardering. Van de genoemde top vijf behaalt alleen Planet Internet een hoge score. Het rapportcijfer voor Zon, WOL en zeker Freeler is juist aan de lage kant, terwijl Demon er vooralsnog het best af lijkt te komen.

Nadere analyse leert dat het imago van Demon op drie heel belangrijke punten zeer goed is. Demon springt boven de rest uit op de aspecten kwaliteit, betrouwbaarheid en een snelle verbinding. Op een belangrijk ander aspect, het waarborgen van de privacy, weet Demon zich niet te onderscheiden. Dat geldt overigens voor geen enkele ISP, ook niet voor XS4All, die dit aspect in haar campagne heeft geclaimd.

Freeler, maar bijvoorbeeld ook Het Net, tracht zich in de commercial te onderscheiden door een ontmoetingsplaats te bieden. Behalve dat zij niet echt in hun opzet slagen en niet meer dan de andere aanbieders met die ontmoetingsplaats worden geidentificeerd, moet worden opgemerkt dat de Internetters die ontmoetingsplaats helemaal niet zo'n belangrijk item vinden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste voorkeur naar Planet Internet uitgaat. Planet Internet is zowel bekend als gewaardeerd en heeft een goed imago. Voor Freeler, WOL en Zon geldt dat de eerste stap (bekendheid creeren) gezet is, maar dat het tijd begint te worden aan de volgende stap (het ontwikkelen van een positief imago) te denken.

Noot voor de pers:
Er is een schema beschikbaar met de waardering ten opzichte van de spontane bekendheid.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Blauw Research BV
Contactpersoon: Rob Luif