BSA voert internetvriendelijk beleid

Datum nieuwsfeit: 25-04-2000

BSA ontvangt 1.465 meldingen in Europa waarvan 942 tot rechtsvorderingen leiden

BSA richt zich op een internetvriendelijk beleid dat e-commerce bevordert en op legalisatieprogramma's van de overheden in heel Europa

Amsterdam, dinsdag 25 april, 2000 - In het eerste kwartaal van 2000 ontving de Business Software Alliance (BSA) in Europa maar liefst 1.465 meldingen van illegale software. De BSA heeft op grond van deze meldingen inmiddels in
942 gevallen vervolgd. Er kwamen 532 meldingen van overtredingen op het Internet binnen. Daarvan werden er 26 doorgegeven aan de politie, 64 van deze gevallen kregen een waarschuwing, er werden 181 verzoeken gedaan om de activiteiten te stoppen en 119 sites werden stopgezet.
Totaal aantal meldingen 1,465

* Eindgebruikers 615

* Resellers 318

* Internet 532

Totaal aantal vervolgingen 942

* Eindgebruikers 452

* Reseller 245

* Internet 245

Volgens het laatste onderzoek dat voor de BSA werd gehouden, bedraagt het percentage softwarepiraterij in Europa 36%. Deze piraterij leidt tot verliezen van 2,7 miljard Amerikaanse dollars. Dit betekent dat ongeveer 4 op de 10 business-softwaretoepassingen illegale kopieën zijn. Piraterij is dan ook de belangrijkste hindernis voor de groei van de softwaresector. Dit wordt weerspiegeld in een verlies van inkomsten. Vorig jaar werd dat verlies voor de software-industrie wereldwijd op 11 miljard dollar geschat. Dit zijn slechts enkele conclusies uit het meest recente verslag over softwarepiraterij dat werd voorbereid door de International Planning Research Corporation (IPR) voor de BSA en de Software and Industry Information Association (SIIA).

In 2000 zal er hard gewerkt worden aan een veilig Internet

BSA Europe zal in 2000 extra inspanningen leveren om de diefstal van software op Internet te bestrijden. Nu er wereldwijd alsmaar meer gebruik wordt gemaakt van e-commerce zal de BSA blijven ijveren voor een strenge bescherming van creatief werk on line. Dankzij dat beleid moet het mogelijk worden streng gecodeerde producten te exporteren en te gebruiken en Internetbelastingen te vermijden. Dit "Internetvriendelijk" beleid moet de permanente groei van dit nieuwe medium waarborgen. BSA zal blijven lobbyen voor een passende auteursrechtbescherming van on line software en zal illegale websites sluiten en homepages

verzegelen om pogingen te ontmoedigen waarbij het auteursrecht van BSA-leden wordt geschonden. De BSA zal zich tevens nog meer inspannen om samen te werken met on line veilingsites en Internet Service Providers. Door middel van betere samenwerking wil de BSA de groei van on line piraterij een halt toe roepen.

ANALYSE PER LAND

Zweden

Zwitserland

Over BSA

Sinds 1988 vertegenwoordigt de Business Software Alliance (BSA) wereldwijd de toonaangevende softwareproducten naar zowel overheden als bedrijfsleven en consumenten. De BSA licht softwaregebruikers voor op het gebied van auteursrechten, streeft naar een publieke opinie die innovatie aanmoedigt en verkoopkansen bevordert en strijdt tegen gebruik en distributie van illegale software. Wereldwijde leden van de BSA zijn onder andere Adobe Systems, Apple Computer, Autodesk, Bentley Systems, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft, Network Associates en Symantec. De leden van de BSA in de Benelux zijn: Adobe Systems, AfAS Automatisering, Aladdin Knowledge Systems, Apple Computer, Autodesk, Corel Corporation, Macromedia, Microsoft en Symantec.

Meer informatie over de BSA vindt u op www.bsa.nl. De BSA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-899 85 66 of via Email: (contact@bsa.nl)

Noot voor redacties