Politieberichten Hollands Midden

Fax 071-5414881
Afkomstig van: Chris van Egmond
Datum: 26 april 2000

Veilig op stap met de caravan Rijnwoude Er hebben 40 caravanbezitters gebruik gemaakt van de gratis gelegenheid hun caravan te laten controleren. Samen met de brandweer Rijnwoude en experts uit de caravanbranche heeft de politie zaterdag 22 april een gratis caravancontrole georganiseerd. Enkele dagen voor de controledag was de intekenlijst vol. Gezien de resultaten, kan de controle, die op het terrein voor het Plantarium op het ITC-terrein plaatsvond, een succes worden genoemd. In 34 gevallen werd de eigenaar gewezen op meer of minder gevaarlijke gebreken en kreeg hij of zij het advies voor de vakantiereis het euvel te verhelpen. De meest geconstateerde fouten waren wat verkeersveiligheid betreft, een slechte koppeling tussen de caravan en het trekkende voertuig, en niet goed werkende remmen. Bij 20 caravans werden op locatie meteen de gasslangen en/of -kranen vervangen. Slechts in een kwart van de caravans was een brandblusser aanwezig, terwijl van de getelde blussers een aantal al lange tijd niet meer gecontroleerd was. Alle bezoekers van de controle kregen adviezen over een veilige vakantiereis met de caravan.

Bloembak Oegstgeest
Woensdagmorgen 26 april is om 02:30 uur een 37-jarige automobilist in de Dorpsstraat tegen een bloembak gereden. De man uit Oegstgeest die uit de richting van de Rhijngeesterstraatweg reed, had zijn auto niet onder controle. Op de Dorpsstraat reed hij tegen een vaste bloembak aan. Een getuige heeft de hulpdiensten gewaarschuwd. Met pijn in de borst is de bestuurder naar het LUMC overgebracht nadat hij op straat een ademanalyse onderging. De man bleek onder invloed van alcohol te zijn. Om het precieze gehalte vast te stellen is in het ziekenhuis een bloedproef gevorderd.
Controle parkeren/blauwe zone Sassenheim
Op maandag 25 april is gecontroleerd in de Hoofdstraat, Hortusplein, Teylingerlaan en het Sint Antoniuslaan. In de Hoofdstraat werden drie boetes uitgeschreven voor fout parkeren, vijf op het Hortusplein voor het ontbreken van de schijf, twee op de Teylingerlaan eveneens voor het ontbreken van de schijf en twee op de Sint Antoniuslaan voor fout parkeren.
Jongen krijgt trappen Leiden
Op dinsdagavond 25 april rond 20.30 uur kreeg een 14-jarige Leidse jongen op de Haarlemmerstraat een aantal trappen van een eveneens 14-jarige Leidse jongen. Deze laatste jongen werd door de politie aangehouden en ingesloten. Volgens de verdachte maakte het slachtoffer enkele niet te verstane opmerkingen aan het adres van de jongen waarop hij maar besloot enkele trappen aan hem uit te delen.
Inbraak woning Leiden
Op dinsdag 25 april werd in de middag tussen 14.00 en 17.00 uur ingebroken in een woning aan de Meermanshof. De inbrekers openden een schuifraam en doorzochten de woning. Uit de woning worden 30 a 40 cd’s en een bedrag aan buitenlands geld vermist.
Verkeersongeval Leiden
Op dinsdag 25 april vond omstreeks 12.30 uur een aanrijding plaats op de Kanaalweg in Leiden. Een 40-jarige voetgangster uit Leiden liep naast de rijbaan van de Kanaalweg. Een stapel klinkers op de weg maakte dat zij op de rijbaan moest gaan lopen. Een 69-jarige automobiliste uit Leiden stond stil op de parallelweg langs de Kanaalweg in de richting van de Temminckstraat. Op een gegeven moment reed zij achteruit en zag hierbij de voetgangster over het hoofd, een aanrijding was het gevolg. De voetgangster liep letsel op aan haar onderbeen en is overgebracht naar het Diaconessenziekenhuis.
Politie besteedt extra aandacht aan verkeersproblematiek in Voorschoten

Politie Hollands Midden gaat in Voorschoten vanaf maandag, 15 mei a.s. meer aandacht besteden aan kleinere verkeersovertredingen die ergernissen of zelfs gevaarlijke situaties opleveren of die de doorgang belemmeren voor hulpdiensten. Met dit strengere optreden hoopt de politie tot een veiliger Voorschoten te komen.

Nadat de politie de afgelopen weken op diverse plekken in de gemeente verbaliserend heeft opgetreden tegen diverse verkeersovertredingen, wordt er nu in alle wijken van de gemeente verbaliserend opgetreden tegen het negeren van parkeerverboden, het parkeren op het trottoir het parkeren op fietsstroken, tegen het niet of onjuist gebruik maken van de parkeerschijf in de blauwe zones en op het negeren van bromfietsverboden op fietspaden. Verder wordt er in het specifiek gelet op het parkeren op laad- en loshavens en op het bromfietsverbod in de Schoolstraat en de Wagenerf. Ook wordt het parkeren tijdens het in- en uitgaan van de scholen strenger aangepakt. Gecontroleerd wordt op het rijden door rood licht rijden op diverse kruisingen in de gemeente. Ook wordt er bekeurd voor het langer dan drie dagen parkeren van aanhangwagens of boottrailers en tot slot houdt de politie ook het volgen van de busbaan tijdens de ochtendspits meer in de gaten. Tevens zal de politie snelheidscontroles gaan houden binnen de bebouwde kom van de gemeente Voorschoten en bij wegwerkzaamheden.

Diefstal stationsrestaurant Alphen aan den Rijn De politie van het district Rijn- en Aarlanden heeft op dinsdag 25 april omstreeks 03.40 uur een 21-jarige man uit Crailo aangehouden. De man wordt ervan verdacht even daarvoor rookwaren uit het stationsrestaurant te hebben weggenomen door middel van inbraak. Na een inbraakalarm trof de sleutelhouder van het restaurant een vernielde ruit en rolluik aan. De politie kon na een achtervolging de verdachte aanhouden. In de omgeving van het spoor werden de gestolen spullen teruggevonden.

Aanhouding Alphen a/d Rijn Op dinsdag 25 april is een 18-jarige verdachte uit Ter Aar aangehouden in verband met de overval van 6 april jl. op het Kruidvat aan de Ridderhof in Alphen a/d Rijn. Op 6 april drong vermoedelijk een dader via de achterdeur de winkel binnen, liep naar de ruimte waar een kluis stond en bedreigde de aanwezige personeelsleden met een mes.

Rolstoel te water Gouda
Op dinsdag 25 april omstreeks 13.15 uur is een bejaarde man uit Gouda met zijn rolstoel te water geraakt. De man reed over de Bloemendaalseweg en raakte na een uitwijkmanoeuvre met zijn electrische rolstoel te water. Een 45-jarige vrouw uit zijn woonplaats zag het gebeuren en is de man direct achterna gesprongen. De vrouw hield het hoofd van de man boven water totdat er genoeg omstanders waren om de man uit het water te krijgen. De man is zonder letsel per ambulance overgebracht naar het verzorgingshuis Bloemendaal waar hij woont.