Onderzoek naar alternatief rekeningrijden in regio Utrecht

Datum nieuwsfeit: 26-04-2000

EMBARGO: woensdag 26 april 2000, 10.30 uur!

Uitkomst onderzoek DHV naar alternatief voor rekeningrijden in regio Utrecht:

BETERE BENUTTING SNELWEGEN EN AANLEG BETAALSTROKEN ZORGEN VOOR MINDER FILES

De bereikbaarheid van Midden-Nederland over de weg kan op korte termijn en met relatief geringe investeringen een stuk worden verbeterd. Door een betere benutting van de snelwegen rond Utrecht (A12, A27 en A28) en de aanleg van betaalstroken op de A2 en de A12 kan de filevorming effectief worden bestreden. Dit concluderen de Kamer van Koophandel Utrecht, MKB provincie Utrecht en Werkgeversvereniging Midden-Nederland (WVM) op basis van het onderzoek ‘Benutting en Betaalstroken in de regio Utrecht’ dat DHV Milieu en Infrastructuur BV in hun opdracht heeft uitgevoerd.

Benuttingsmaatregelen als spitsstroken leiden tot 25% meer wegcapaciteit. Dat betekent minder files de eerste 6 jaar. Benuttingsmaatregelen dragen ook veel meer bij aan de oplossing van de files dan rekeningrijden. Als rekeningrijden al een positief effect heeft, dan zal dit binnen 2 jaar teniet worden gedaan door de aanhoudende groei van het verkeer, zo concludeert het onderzoek. Kortom, benuttingsmaatregelen zijn een goed alternatief voor rekeningrijden.

De komende jaren moeten worden gebruikt voor de aanleg van betaalstroken. KvK Utrecht, MKB provincie Utrecht en WVM stellen voor om nu te kiezen voor betaalstroken om de weggebruiker straks de keuze te bieden uit betalen en vrije doorgang en niet-betalen met kans op file. Uit het onderzoek blijkt dat zowel de A12 (De Meern-Bodegraven v.v.) als de A2 (Maarssen-Holendrecht v.v.) zich goed lenen voor betaalstroken.

De bereikbaarheid van de regio Utrecht is de afgelopen jaren in snel tempo verslechterd. De groei van de mobiliteit is voorlopig nog niet ten einde, zo luiden de voorspellingen. Als er niets gebeurt, zal het verkeer rond Utrecht de komende jaren volledig vastlopen. Er is daarom dringend behoefte aan effectieve en duurzame oplossingen, niet alleen beter openbaar vervoer maar ook voor de weg.

WVM, MKB provincie Utrecht en KvK Utrecht hebben die oplossingen gevonden in de vorm van benuttingsmaatregelen en betaalstroken.

Benuttingsmaatregelen kunnen er komen op de volgende weggedeeltes:
- A12 spitsstroken (Maarn-Bunnik v.v. en Bodegraven-De Meern v.v.)
- A27 spitsstroken (Hilversum-Utrecht v.v.)

- A28 spitsstroken (Rijnsweerd-Soesterberg en Rondweg Amersfoort) De kosten hiervan worden geschat op 130 miljoen gulden. Deze maatregelen kunnen binnen enkele jaren gerealiseerd worden als er snel besluiten worden genomen.
Op de A2 (Utrecht-Amsterdam) zijn benuttingsmaatregelen ook dringend gewenst maar is meer geld nodig door de noodzakelijke aanpassing van bruggen, viaducten en het wegprofiel. Daarom is het beter de A2 sneller te verbreden dan nu al is voorzien.

Bij snelle verbreding van de A2 kan meteen van de gelegenheid gebruik worden gemaakt om te beginnen met de aanleg van betaalstroken. De weg moet dan worden opgedeeld in 4 x 2 rijbanen (2 betaalstroken en 2 nevenbanen in beide richtingen). Ook op de A12 (De Meern-Bodegraven v.v.) kunnen betaalstroken worden aangelegd. Om 4 x 2 rijstroken te realiseren, moet de weg worden verbreed. Het Utrechtse bedrijfsleven vraagt om dit in de planning op te nemen.

KvK Utrecht, MKB Utrecht en WVM stellen voor het idee van betaalstroken op korte termijn uit te werken. Daarbij dient ook rekening te worden gehouden met aspecten die door DHV niet zijn onderzocht zoals tariefstelling, de mogelijkheden voor publiek-private samenwerking en wettelijke en planologische regelingen. Ook moet worden onderzocht of en waar er doelgroepenstroken voor het vrachtverkeer kunnen komen. Ontvlechting van vracht- en personenverkeer verbetert immers de doorstroming en de verkeersveiligheid.

WVM, MKB provincie Utrecht en KvK Utrecht zijn bereid met overheden en private partijen de voorgestelde maatregelen uit te werken.

Noot voor redacties