Vakbonden: Akzo moet onderhandelen met kopers

Datum nieuwsfeit: 26-04-2000

FNV BONDGENOTEN

Vakbonden: Akzo moet onderhandelen met kopers

Akzo moet onderhandelen met kopers

De vakbonden bij Akzo Nobel willen dat de werkgever onderhandelt met toekomstige kopers van de Sikkens service centers. Dat zijn de verkooppunten van de Sikkens verf. Tussen nu en 2003 worden alle 27 service centers verkocht. Er werken 253 mensen. Akzo Nobel zoekt vooral naar groothandels om de service centers over te nemen. Probleem voor de werknemers en de vakbonden daarbij is dat de arbeidsvoorwaarden vaak slechter zijn in de groothandel. Of er is helemaal geen cao in het bedrijf. Bestuurder van FNV Bondgenoten Ben Roodhuizen: 'Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de mensen van de service centers straks onder verschillende arbeidsvoorwaarden werken. Dat er dus een concurrentie onderling ontstaat. En het is niet de bedoeling dat de arbeidsvoorwaarden verslechteren'.

De vakbonden vinden dat Akzo Nobel met potentiele kopers moet onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. De voorkeur van de vakbonden gaat uit naar een nieuwe cao. Ineke Roepers van CNV Bedrijvenbond: 'Zeg maar de cao voor de groothandel in Sikkens verven. De nieuwe eigenaren van de service centers kunnen zich bijvoorbeeld verenigen in een eigen werkgeversorganisatie. Zij moeten dan bereid zijn om met de vakbonden een cao af te spreken. Wij willen dat Akzo Nobel die voorwaarde stelt aan de kopers'.

Vrijdag 28 april vanaf 13.30 uur onderhandelen de bonden opnieuw met Akzo Nobel.

Voor meer informatie:
Ben Roodhuizen, FNV Bondgenoten: 0570-512000 of 06-53755118 Ineke Roepers, CNV Bedrijvenbond: 010-4550050 of 06-51601973 Jan Admiraal, VHP Akzo Nobel: 030-6394811
Dennis Kohen, De Unie: 010-2846600

26 apr 00 13:29