Lexmark International boekt recordresultaten

Datum nieuwsfeit: 26-04-2000

GCI HOLLAND PR

Lexmark Int. boekt recordresultaten over eerste kwartaal
Persinformatie

Naarden, 26 april 2000

Lexmark International boekt recordresultaten over eerste kwartaal

De Lexmark International Group, Inc. (NYSE: LXK) maakt de recordresultaten bekend over het eerste kwartaal van 2000 wat betreft inkomsten, exploitatieopbrengst en winst per aandeel. De netto winst over het kwartaal bedroeg 80 miljoen dollar, of 59 dollarcent per aandeel na de aandelensplitsing, een toename van de winst per aandeel van 22 procent ten opzichte van de 48 dollarcent winst in dezelfde periode vorig jaar. Lexmark boekt hiermee voor het 18e achtereenvolgende kwartaal een winstgroei ten opzichte van het jaar ervoor.

De inkomsten van Lexmark over het eerste kwartaal bedroegen 892 miljoen dollar, een toename van 13 procent ten opzichte van de 787 miljoen over 1999. Zonder de negatieve effecten van wisselkoersen zou de inkomstengroei ten opzichte van vorig jaar 18 procent geweest zijn.
De inkomsten uit printers en bijbehorende verbruiksartikelen stegen in alle belangrijke geografische regio.s en waren 18 procent hoger dan een jaar geleden; zonder de negatieve effecten van wisselkoersen zou dit 22 procent zijn geweest. De bruto winstmarge over het eerste kwartaal van 2000 bedroeg 35,3 procent tegenover 36,2 procent vorig jaar, als gevolg van de lagere prijzen voor printers en een verschuiving in de productmix.

Toename nettowinst
De exploitatiekosten bedroegen 21,8 procent van de inkomsten over het kwartaal, een verbetering van 1,3 punten ten opzichte van de 23,1 procent in 1999. De exploitatieopbrengst van 120 miljoen dollar was 16 procent hoger dan de 104 miljoen van een jaar geleden. De netto winst bedroeg 80 miljoen dollar, een toename van 18 procent vergeleken met 68 miljoen vorig jaar, voornamelijk vanwege de gestegen inkomsten en de hogere exploitatiemarge. De netto winst per aandeel bedroeg 59 dollarcent over het kwartaal, een stijging van 22 procent ten opzichte van de winst van 48 cent per aandeel in 1999. De lagere effectieve belasting op inkomsten en het kleinere aantal uitstaande aandelen door de inkoop van eigen aandelen over heel 1999 droegen ook bij aan de hogere winst per aandeel.

De schuld van Lexmark bedroeg per 31 maart 2000 17 procent van het totale vermogen, tegenover 20 procent aan het eind van 1999. De kapitaaluitgaven over het kwartaal bedroegen 42 miljoen dollar, voornamelijk in verband met uitbreiding van de productiecapaciteit en nieuwe producten.

Alle aandelenbedragen en gegevens per aandeel zijn aangepast voor de twee-voor-een aandelensplitsing per 10 juni 1999.

Dit is de beknopte versie van de officiële financiële verklaring van Lexmark. De volledige tekst van het persbericht is op Internet beschikbaar op www.lexmark.com .

Lexmark International Group
De Lexmark International Group is het moederbedrijf van Lexmark International Inc., een internationale ontwikkelaar, producent en leverancier van printeroplossingen en -producten, waaronder laser, inkjet en dot matrix printers (en aanverwante consumentenproducten) voor de kantoor- en thuismarkt. Lexmark is te vinden op Internet via www.lexmark.com. Lexmark is het handelsmerk van Lexmark International, Inc., geregistreerd in de VS en/of andere landen.

Noot voor redacties