Renault versterkt aanwezigheid in Japan

Aanwezigheid Renault in Japan

(26 April 2000)

PERSBERICHT:

De Alliantie Renault/Nissan zet een nieuwe stap om haar internationaal rendabel groeibeleid te verstevigen. De Alliantie start een nieuw samenwerkingsproject dat zich richt op de versterking van de aanwezigheid van Renault in Japan. Renault beoogt, met de steun van Nissan, een verhoging van haar verkopen in Japan met 15.000 autos in 2004 tot 30.000 op langere termijn. Hierdoor zou het Franse merk tussen nu en 2010 één van de grootste importeurs van het land worden. Met dit doel voor ogen heeft Renault een 100% Renault-filiaal geopend, Renault Japan, dat kan rekenen op de volledige steun van Nissan en de steun van haar huidige importeur France Motors. Deze laatste zal Renault voor een periode van 3 jaar blijven helpen zodat de verkopen in Japan verder kunnen worden ontwikkeld. De introductie van autos van Renault kan er bovendien voor zorgen dat het distributienetwerk van Nissan haar productaanbod kan vergroten waardoor nieuwe doelgroepen kunnen worden veroverd. Door gebruik te maken van de infrastructuur van Nissan kan Renault sneller groeien in Japan, terwijl kosten en investeringen tot een minimum beperkt blijven. Renault zorgt voor nieuwe financiële middelen door over drie jaar verspreid 260 miljoen FF (4 miljard yen, 87 miljoen gld) in dit project te investeren.

Vanaf 1 mei start Renault een 100% Renault filiaal op Renault Japan dat zich zal bezighouden met het importeren van autos van Renault naar Japan. Dit bedrijf zal worden geleid door Roberto Pallotta, de huidige Commercieel Directeur in Italië. Vanaf 10 mei zal Nissan de verkoop van autos van Renault overnemen van France Motors, de huidige importeur en distributeur van Renault. Deze laatste heeft er voor gezorgd dat Renault haar verkopen in Japan tijdens de afgelopen jaren kon verhogen en zal tijdens een overgangsperiode van drie jaar de distributie van de Franse autos blijven verzorgen. Renault is sinds 1986 commercieel operationeel in Japan en had met France Motors in 1994 een contract voor exclusieve import en distributie afgesloten. In 1999 verkocht Renault meer dan 3000 autos in Japan.

Nissan zal de entree van Renault op de Japanse markt sterk ondersteunen. Zo zullen er in 2000 al zon vijftig Nissan dealers autos van Renault gaan verkopen. Deze dealerorganisatie zal geleidelijk aan worden uitgebreid om op langere termijn zon 150 dealers te omvatten. Naast het ontwikkelen van een verkooporganisatie zal Nissan (in de functie van distributeur) zorgen voor het beheer en de controle van de verkooppunten, de training van het verkooppersoneel en de verkooppromotie. Nissan zal ook in alle regios van Japan zorgen voor reclamecampagnes. Bovendien levert de Japanse constructeur een systeem voor de bestelling van autos en onderdelen en zal het zich bezighouden met de logistieke organisatie naar de verkooppunten. Tenslotte zal de bestaande backoffice van Nissan een aantal functies voor Renault Japan waarnemen, zoals klantenbeheer.

Bij de verkoop van autos van Renault zal de merkidentiteit van Nissan en Renault volledig gescheiden blijven. Dit beleid zal door alle verkooppunten worden gevolgd, ongeacht of deze exclusief verkoper dan wel verkoper van beide merken zijn.

Door een geheel nieuw gamma producten te verkopen kan de Nissan dealer nieuwe klanten aantrekken die verschillen van de traditionele kopers van Nissan.

Dit is het eerste project van het Samenwerkingsverband Renault-Nissan waar de klanten rechtstreeks de vruchten van zullen kunnen plukken.