Gates demonstreert ontwikkelingen op gebied pc's en servers

Datum nieuwsfeit: 26-04-2000
Bill Gates demonstreert ontwikkelingen op het gebied van PC's en servers, alsmede de koppeling met nieuwe soorten applicaties

Microsoft demonstreert hoe innovaties van PC-architectuur de mogelijkheden van PC's en andere apparatuur verbeteren en uitbreiden

Schiphol-Rijk/Brussel, 26 april 2000 - Tijdens een presentatie voor 3000 industriepartners op de Windows Harware Engineering Conference (WinHEC) 2000 die gisteren in New Orleans is gestart, schetste Bill Gates, chairman en chief software architect van Microsoft, zijn visie op de toekomst van de personal computer. Gates introduceerde wat hij een 'concept PC' noemde, met innovatieve mogelijkheden die volgens hem in de nabije toekomst standaard zullen worden. Deze concept PC kan dienen als een platform om nieuwe versies van Windows en nieuwe gebruikersinterfaces te testen. Daarnaast merkte Gates op dat de PC-architectuur klaar is om de strijd om het marktaandeel voor datacenter servers te winnen en het fundament te worden voor nieuwe soorten 'embedded' apparatuur.

"Binnenkort zullen zelfs de meest eenvoudige PC's zijn uitgerust met videocamera's, microfoons met ruisonderdrukking en draadloze randapparatuur," hield Gates zijn toehoorders voor. "De ongelooflijke snelheid van de innovaties op PC-gebied zal niet minder worden, maar nog verder toenemen. En dat is buitengewoon goed nieuws voor de consumenten, of zij nu zakelijke gebruikers zijn of 'PC gamers'.

De presentatie van Gates was gericht op innovaties die mogelijk worden gemaakt door het brede scala aan Windows-oplossingen. Hij gaf gedetailleerde informatie over de nieuwe strategie van Microsoft voor de volgende generatie 'smart devices' op basis van Windows-technologie en liet zien hoe de Windows-architectuur eenvoudige connectiviteit mogelijk kan maken tussen deze apparaten, PC's en Internet. De omgeving die door deze architectuur tot stand komt, maakt eenvoudige uitwisseling mogelijk van informatie, afbeeldingen en muziek, alsmede het aanbieden van services.

Tijdens de keynote speech van Gates werd de rol van de betrouwbaarheid en schaalbaarheid van Windows 2000 als belangrijke factor in het tot stand brengen van het samengaan van spraak-, video- en datanetwerken, gedemonstreerd tijdens een telefoongesprek op het podium tussen Gates en John Chambers, CEO van Cisco Systems. Hiervoor werd gebruikgemaakt van Cisco's onlangs aangekondigde IP-telefoons en CallManager versie 3.0, een intelligente IP-telefonie-applicatie die is gebaseerd op Windows
2000-technologie.

Gates demonstreerde tevens de met acht processors uitgeruste Windows 2000 Datacenter server van Compaq die werd gebruikt voor de wereldrecord TPC-benchmark (Transaction Processing Performance Council) bij de lancering van Windows 2000. Ook gaf hij de eerste openbare demonstratie van de pre-release versie van 64-bit SQL Server onder een prerelease versie van
64-bit Windows 2000 op een Intel Itanium-gebaseerd systeem. Deze demonstratie liet de enorme schaalbaarheid zien die wordt bereikt door de combinatie van geavanceerde Intel-gebaseerde servers met Windows 2000, SQL Server 2000 en de PC-architectuur.

Het commentaar van Gates over de toekomst van de PC staat lijnrecht tegenover industrie-experts die beweren dat het PC-tijdperk ten einde is en dat de PC zijn beste dagen heeft gehad. "Niet alleen zijn de verkoopcijfers voor PC's hoger dan ooit, maar we staan ook aan de vooravond van enkele ongelooflijke en opwindende innovaties die de PC nog belangrijker maken als centraal punt in de automatisering van de toekomst", vertelde Gates aan de bezoekers van het driedaagse evenement. "In feite treden we nu het tijdperk binnen waarin de PC een centrale rol zal gaan spelen in het dagelijks leven, een tijdperk dat we 'PC Plus' zullen noemen."

Tijdens zijn beschrijving van Microsoft's visie op de PC, erkende Gates dat PC, het beperkte aantal verschijningsvormen en het algemene karakter. Gates ging in op een aantal innovaties die hiervoor een oplossingen moeten bieden. Daarnaast gaf Microsoft ontwikkelaars een gedetailleerde 'roadmap', met onder meer Microsoft's aanzienlijke investeringen in Windows embedded besturingssystemen voor 32-bit apparatuur die moeten leiden tot een uitbreiding van het Windows personal computing platform tot een brede reeks intelligente systemen.

Gates demonstreerde ook komende innovaties van het Windows-platform, waaronder de release candidate van Windows CE 3.0, waarmee de functionaliteit en flexibiliteit van smart devices verder wordt uitgebreid. Tot de nieuwe mogelijkheden behoren verbeterde real-time support, uitgebreide multimediafunctiuonaliteit zoals de DirectX API en Windows Media-technologieën, uitgebreide Internet-mogelijkheden en DCOM voor Windows CE. Dit stelt ontwikkelaars in staat om apparatuur te ontwikkelen die in hoge mate is aan te passen terwijl de 'time to market' wordt teruggebracht.

"We hebben er lang over gedaan om op het punt te komen waar we nu zijn," aldus Gates, "Maar zoals u kunt zien staan we nog maar aan het begin van waartoe de PC zoals we die kennen, kan uitgroeien. Het beste moet beslist nog komen."

Over WinHEC
WinHEC is een jaarlijkse bijeenkomst voor meer dan 3000 engineers en productplanners uit de hardware-industrie die componenten en systemen voor Windows ontwikkelen. De bezoekers van WinHEC wisselen informatie en voorstellen voor toekomstige verbeteringen aan PC's uit om samen technische en gebruikersproblemen op te lossen. Op de WinHEC van dit jaar staan technologieën zoals Universal Plug and Play, IEEE 1394 en USB 2.0 centraal in de discussies. Innovaties zoals Universal Plug and Play - de door Microsoft geleide open industriestandaard voor het koppelen van PC's en smart devices, die nu gesteund wordt door leden van het UPnP Forum - werden voor het eerst op WinHEC voorgesteld.

Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.
Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 -
704 33 22 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft en Windows zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.