Duidelijkheid scholingseffecten werknemers gewenst

26 april 2000
nummer 14
inlichtingen: mw. drs. K.M.P. Brouwers

Scholing van werknemers kan voor organisaties een belangrijk instrument zijn om zich aan te passen aan de turbulente omgeving waarin zij opereren. De laatste jaren is het besef gegroeid dat scholing niet vanzelfsprekend de gewenste resultaten heeft. Daarom is duidelijkheid gewenst over de uitkomsten en effecten ervan. Het meten van scholingsopbrengsten blijkt in de praktijk echter niet gemakkelijk. Het vertalen van scholingsopbrengsten in financiële kengetallen is lastig. Desondanks kunnen de opbrengsten ook zonder exacte meting worden bevorderd. Door scholingsactiviteiten zorgvuldig te plannen en in te richten, wordt de kans op positieve effecten zo groot mogelijk.

Opbrengsten voor organisaties én hun werknemers

Scholing van werknemers kent vele vormen en kan op verschillende manieren worden aangepakt. Het kan bijvoorbeeld variëren van een meerdaagse training op een externe locatie tot coaching op de werkvloer.

Scholing kan meerwaarde hebben voor het functioneren van een bedrijf als geheel, maar ook voor de individuele werknemer. Scholing die zowel opbrengsten heeft voor de werknemers als voor het bedrijf, is aantrekkelijk en misschien zelfs noodzakelijk om op het niveau van de gehele organisatie de gewenste resultaten te bereiken.

Activiteiten zorgvuldig plannen en aanpakken

Het meten van opbrengsten van scholing is voor bedrijven vooral interessant voor (tussentijdse) evaluaties, zodat scholing in het vervolg nog effectiever kan worden ingezet. Opbrengsten van scholing kunnen worden aangetoond, maar er lijken concessies te moeten worden gedaan ten aanzien van de `hardheid' van het bewijsmateriaal. Dit geldt vooral voor de opbrengsten op het niveau van de gehele organisatie. Het uitdrukken van scholingsopbrengsten in financiële kengetallen blijkt lastig te zijn en misschien zelfs niet mogelijk.

Duidelijk is wel dat scholing van werknemers loont, mits dit op een juiste wijze wordt aangepakt. Scholingsactiviteiten dienen zorgvuldig te worden gepland en ingericht. Daarmee wordt de kans op positieve resultaten zo groot mogelijk.

Bestellen

De publicatie `Scholing van werknemers' (prijs 35,-) kunt u ook bestellen per telefoon (079 341 36 34) of per fax (079 341 50 24), onder vermelding van het bestelnummer A9921.