CBS: Winst beurs NV's gestegen

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000

CBS

Winst Beurs NV's gestegen

De Nederlandse beursfondsen hebben in 1999 een nettoresultaat behaald van 24,5 miljard euro (53,9 miljard gulden). Dat is 2,8 miljard euro, ofwel 13% meer dan het voorafgaande jaar. Tussen de bedrijfstakken zijn er grote verschillen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Opvallend in positieve zin is de toename van de winst bij de financiële instellingen en in de dienstverlening. De omzet in 1999 van alle ondernemingen tezamen bedraagt 405 miljard euro, 15% meer dan in 1998.

Financiële instellingen domineren het beeld
Vanaf 1990 is het nettoresultaat van de financiële instellingen zonder onderbreking gestegen. In 1999 bedraagt de winst 9,7 miljard euro. Dat is 3,4 miljard euro meer dan in 1998. Ook in de dienstverlening worden goede zaken gedaan. In die bedrijfstak is de winst in 1999 met 130% zeer fors gegroeid tot 0,8 miljard euro.
Bij de overige vier bedrijfstakken bouwnijverheid, industrie, handel en vervoer en communicatie is er sprake van stagnerende en dalende resultaten. In de bouwnijverheid is de winst met 1% nog iets toegenomen tot 0,5 miljard euro. In de industrie is er een lichte daling van 3% tot 11,3 miljard euro. In de handel is sprake van een teruggang met 20% tot 1,5 miljard euro. Koploper in negatieve zin is de bedrijfstak vervoer en communicatie waar de winst met 36% is gedaald tot 0,6 miljard euro. Dat resultaat is wel nog exclusief de jaarcijfers van Koninklijke Nederlandse Luchtvaartmaatschappij NV.

Grote verschillen binnen de industrie
De industrie neemt op de beurs met een nettoresultaat van 11,3 miljard euro een belangrijke positie in. In 1999 zijn in deze bedrijfstak zeer uiteenlopende resultaten geboekt. De winst in de chemie bedraagt 5,5 miljard euro. Dat is meer dan een verdrievoudiging vergeleken met de tegenvallende resultaten over het verslagjaar 1998. Negatieve ontwikkelingen zijn er in twee branches. Bij de uitgeverijen is de winst met 48% gedaald tot 0,6 miljard euro. Bij de machines en elektronica is de winst 2,1 miljard euro, 67% minder dan in 1998. Het CBS tekent hierbij aan, dat de resultaten van de beursfondsen sterk worden gedomineerd door individuele ondernemingen.

Naast winst ook verlies
Bij 7 op de 10 ondernemingen is de winst in 1999 toegenomen. Bij 48 beursfondsen is het resultaat over 1999 lager dan in het voorafgaande jaar. In 1999 hebben 12 ondernemingen een verlies geleden van in totaal 1,4 miljard euro. In 1998 zaten 17 ondernemingen in de rode cijfers. Hun gezamenlijke verlies bedroeg 0,7 miljard euro.

Technische toelichting
Het nettoresultaat van een onderneming is dat deel van de omzet dat uiteindelijk na aftrek van alle kosten en belastingen beschikbaar komt. Ofwel om aan de aandeelhouders uit te keren, ofwel om de financiële positie te versterken. Deze voorlopige uitkomsten zijn gebaseerd op de jaarcijfers van 155 Nederlandse beursfondsen, die onlangs bekend zijn gemaakt.

Noot voor redacties