Politiebericht Groningen

Dagelijkse berichten alle districten

Donbderdag 27 april 2000

Appingedam: Vrouw gewond bij verkeersongeval
Een 31-jarige vrouw uit Appingedam is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Cornelis Albertsstraat in Appingedam. De vrouw reed op de fiets met haar 3-jarige dochter achterop in de richting van de Fivelkade. Op de kruising met Bolwerk werd zij aangereden door de bestuurder van een bromfiets en kwam daarbij te vallen. De vrouw liep letsel op aan een arm en moest in een ziekenhuis worden behandeld. De bestuurder van de rode damesbromfiets, een ongeveer 60-jarige man, reed na het ongeval door een verdween over het bruggetje naar de Molenstraat. De politie is op zoek naar de bromfietser en vraagt getuigen van het ongeval zich te melden.
Woltersum: Man en vrouw aangehouden na diefstal Na diefstal van een tegelsnijder bij een woning aan de Hoofdweg in Woltersum heeft de politie in Groningen gistermiddag een 39-jarige man en een 28-jarige vrouw, beiden uit de Stad aangehouden. De diefstal van de tegelsnijder werd door een getuige gezien die het kenteken van de auto waar de man de vrouw in wegreden doorgaf aan de politie. De auto werd later met de beide verdachten aangetroffen op de Stoepemaheerd in Groningen. Ze hadden de tegelsnijder inmiddels verkocht in een café in de Nieuwe Ebbingestraat in Groningen. Bij de aanhouding werd bij de mannelijke verdachte een gebruikershoeveelheid heroïne aangetroffen. Dat is in beslag genomen. De verdachten zijn na verhoor heengezonden. De tegelsnijder is niet meer teruggevonden.

Bedum: Mannen aangehouden na diefstal
In de Grootestraat in Bedum heeft de politie gistermiddag twee mannen in de leeftijd van 40 en 46 jaar, beiden uit voormalig Joegoslavië aangehouden wegens diefstal. De mannen werden in een supermarkt aan de Noordwolderweg betrapt toen zij een winkelkar met levensmiddelen met een waarde van ruim 700 gulden wilden stelen. Ze probeerden de winkelwagen met inhoud via de ingangspoortjes naar buiten te rijden. Toen ze daarbij werden gezien lieten ze de spullen achter en verdwenen in een auto met een Duits kenteken. Ze werden later met die auto in de Grootestraat gesignaleerd en aangehouden. De mannen zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Veendam: Man gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval aan de Bocht Oosterdiep in Veendam is gisteravond een 49-jarige man uit Wildervank gewond geraakt. De man reed op de fiets in de richting van de Kerkstraat en botste om onduidelijke reden tegen de zijkant van een passerende auto, bestuurd door een 64-jarige vrouw uit Veendam. Hij kwam te vallen en liep borstletsel op. De man is opgenomen in een ziekenhuis.
Hoogezand en Sappemeer: Bestuurders onder invloed De politie heeft gistermiddag in de Middenstraat in Sappemeer een 41-jarige automobilist uit Hoogezand aangehouden wegens rijden onder invloed. De man bleek bij een controle te veel te hebben gedronken. De ademanalyse wees 1.4 promille alcohol uit. De man is na verhoor met een dagvaarding heengezonden. Zijn rijbewijs is door de politie ingevorderd. Een 53-jarige man is vannacht, ook wegens rijden onder invloed, aangehouden op de Ruimtevaartlaan in Hoogezand. Bij hem werd bij de ademanalyse 1 promille gemeten. Ook deze verdachte is na verhoor met een dagvaarding heengezonden.

Zoutkamp: Fietsster gewond bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op de Panserweg in Zoutkamp is gistermiddag een 68-jarige vrouw uit Drachten gewond geraakt. De vrouw reed op haar fiets in de richting van Zoutkamp en stak vanaf de Strandweg de kruising met de Panserweg over. Ze aarzelde bij het oversteken maar reed tenslotte toch door. Een autobus, bestuurd door een 26-jarige man uit de gemeente Zuidhorn, was haar toen al zo dicht genaderd dat hij niet meer kon stoppen. De vrouw werd door de bus aangereden en kwam te vallen. Ze is met borst, heup- en inwendig letsel opgenomen in een ziekenhuis.

Doezum: Vrachtauto beschadigd
De vrachtauto van een 52-jarige man uit Surhuizum is gistermiddag zwaar beschadigd bij een aanrijding met een graafmachine aan de Kaleweg in Doezum. De vrachtwagen passeerde de machine, die bediend werd door een 29-jarige man uit Grijpskerk. Die had de giek van de graafmachine in een zodanige stand gezet dat een aantal personenautos konden passeren. Bij het weer in de werkstand zetten van de giek draaide de machinist met de achterkant van de machine tegen de zijkant van vrachtwagen aan. Die liep daarbij aanzienlijke schade op. De graafmachine liep slechts lichte schade op.

Veendam: Gewonde bij ongeval
Een 43-jarige automobilist uit Bellingwolde is gistermorgen gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Provinciale Weg S10 tussen Veendam en de Pekelas. De man haalde met zijn auto een langzaam rijdende viskraam in maar bij het invoegen na de inhaalmanoeuvre had hij niet genoeg ruimte. In een poging een botsing met de viskar te voorkomen week de man te ver naar links uit en botste tegen een boom. Hij liep been- en nekletsel op en is overgebracht naar een ziekenhuis voor behandeling. Zijn auto moest worden weggesleept.
Wehe den Hoorn: Meisje gewond bij verkeersongeval Een 13-jarig meisje uit Eenrum is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Mernaweg in Wehe den Hoorn. Het meisje botste met de fiets tegen een haar tegemoetkomende autobus, bestuurd door een 51-jarige man uit de gemeente De Marne, toen in een wegversmalling aan de linkerkant van een vluchtheuvel langsreed, terwijl het fietspad rechts langs de vluchtheuvel loopt. Ze liep bij de aanrijding hoofdletsel op en is overgebracht naar een ziekenhuis voor behandeling.

Marum/Leek: Snelkraken
Bij fotozaken aan de De Dam in Leek en De Wending in Marum zijn vannacht snelkraken gepleegd. In Leek werd de pui van de fotowinkel geramd met een kort daarvoor in Marum gestolen auto. De onbekende daders wisten de winkel wel open te breken maar niet door te dringen tot de verkoopruimte. Ze namen niets mee. Iets later werd de achterpui van de winkel in Marum geramd. Daar wisten de daders wel bij de verkoopvoorraad te komen. Ook hier gebruikten ze een in Marum gestolen auto om de pui te rammen. Met een nog onbekende aantal fototoestellen en videorecorders gingen de daders er in een derde, eveneens in Marum gestolen auto vandoor. Beide winkelpanden raakten zwaar beschadigd. Ook de voor de inbraak gebruikte autos liepen zware schade op. De politie stelt een onderzoek in naar de snelkraken.
Groningen/Haren

Bromfietser gewond
Op de Grote Beerstraat raakte woensdagochtend een 42-jarige man uit Groningen gewond, nadat hij door een taxi was aangereden. Het slachtoffer verleende geen voorrang aan de taxichauffeur en belandde tegen het wegdek. Hierbij liep het slachtoffer zichtbaar letsel aan pols en benen op. Hij moest naar een ziekenhuis worden gebracht, waar hij werd opgenomen.

Negen en dertig vast voor urineren
Een 35-jarige man uit Groningen moest afgelopen nacht het urineren tegen een muur bekopen met een nog lange gevangenisstraf. De man werd op heterdaad betrapt op de Vismarkt. Nadat hij een proces verbaal had gekregen van passerende agenten bleek dat de verdachte nog straf tegoed had. Hij moest nog 39 dagen gevangenisstraf uitzitten. Hij werd ingesloten en overgedragen aan de parketpolitie.
Vals rijbewijs
Een 23-jarige man uit Groningen trachtte woensdag bij een bank aan de Nieuwe Ebbingestraat een rekening te openen met een vals rijbewijs. De man legitimeerde zich bij de bank met het papier. Medewerkers kregen het vermoeden dat het rijbewijs vervalst was en waarschuwden de politie. Nadat de man was aangehouden bleek dat het rijbewijs van diefstal afkomstig was en in Den Haag was gestolen. De verdachte werd ingesloten voor verder onderzoek. Hij kon geen verklaring geven hoe hij aan het bewijs was gekomen.

Maaltijdbezorger beroofd
Een 17-jarige maaltijdbezorger uit de stad werd woensdagavond op de Parelstraat beroofd van zijn geld. Nadat de jongen zijn maaltijd had afgeleverd werd hij opgewacht door een man. Deze bedreigde het slachtoffer en eiste zijn geld. De jongen gaf de verdachte zijn portemonnee met ruim honderd gulden, waarna de verdachte verdween.
Ruit vernield
Een 23-jarige man uit Groningen vernielde afgelopen nacht een ruit van een feestartikelenwinkel in de Folkingestraat. Getuigen zagen de man vervolgens vluchten en waarschuwden de politie. Na een kleine zoektocht in de omgeving werd de verdachte gesignaleerd in de Nieuwstad en aangehouden De man is ingesloten.

Golf van inbraken
Afgelopen nacht werd bij verschillende winkels in de kom van Haren getracht in te breken. Een getuige zag dat een ongeveer 25-jarige man met een breekijzer de deur van een bakkerszaak aan het Raadhuisplein trachtte te openen. Toen de man zich betrapt wist vluchtte hij te voet. Een onderzoek in de omgeving leverde geen verdachte meer op. Wel bleek dat bij drie winkels in De Brinken en drie winkels op de Rijksstraatweg eveneens was ingebroken. De sloten van de toegangsdeuren bleken overal vernield. Niet bekend is of er uit de verschillende winkels goederen zijn weggenomen.
Poging winkelkraak
Afgelopen nacht werd ook ingebroken in een kledingzaak aan de Tussen beide Markten. Een grote etalageruit werd met een straattegel ingegooid. Buiten de winkel trof de politie een etalagepop aan. Het personage bleek onder het bloed te zitten. In de omgeving van de winkel werden meerdere kledingstukken van de pop teruggevonden.