Spirit: 11 miljoen voor energiebesparing in industrie

Novem

27-Apr

Spirit: 11 miljoen voor energiebesparing in industrie

Ook dit jaar stelt het ministerie van Economische Zaken subsidie beschikbaar via het programma Spirit voor de ontwikkeling en toepassing van innovatieve energiebesparende technieken in de industrie. Tot en met 1 december 2000 kunnen bedrijven, brancheverenigingen, onderzoeks- en onderwijsinstellingen, technologieleveranciers en adviesbureaus aanvragen indienen bij het programma Spirit, dat door Novem wordt uitgevoerd. Het is lonend zo snel mogelijk projecten in te dienen, want wie het eerst komt, het eerst maalt. Vorig jaar moesten er door de sterke overtekening tegen de einddatum veel goede aanvragen worden afgewezen.

Het programma Spirit is in 1999 gestart om te stimuleren dat innovatieve energiebesparende technologieën niet alleen ontwikkeld, maar vooral ook toegepast worden. Aan dat laatste schort het nog al eens: er kan veel, maar er wordt te weinig mee gedaan. Drempels die niets met de technologie zelf te maken hebben, werken belemmerend. Zo kan de markt aarzelen om een nieuwe technologie toe te passen omdat het prototype nog niet genoeg vertrouwen wekt. Of de juiste partijen weten elkaar niet te vinden om samen de markt open te breken. Of bedrijven weten niet welke van de vele mogelijke oplossingen het best bij hun probleem past.

Bij zulke drempels kan Spirit helpen door projecten op het gebied van (markt)onderzoek- of ontwikkeling, kennisoverdracht, marktintroductie en keuzemethodieken te subsidiëren. Spirit neemt ook zelf initiatieven om partijen bij elkaar te brengen, bijvoorbeeld door in de Botlek met marketingteams vaart te zetten achter
restwarmte-uitwisselingsprojecten of door workshops te organiseren met producenten, afnemers en tussenschakels in de productieketen om niet-technologische knelpunten op te lossen.

Spirit richt zich vooral op onderwerpen met een groot besparingspotentieel: procesbesturing, drogen, scheidingstechnieken, restwarmte, procesintegratie, warmte-overdracht, verlichting fabriekshallen, procesintensificatie, reactorontwerp, processynthese en katalysatoren.

Om te bepalen of Spirit iets voor u kan betekenen kunt u de beslisboom downloaden van internet (www.novem.nl/spirit) of opvragen bij Novem, 030 - 2393431. U kunt daar ook het aanvraagformulier opvragen.

Bron: Novem