Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Grote steden: Extra investering in openbaar vervoer nodig

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Amsterdam


Besturen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht: Extra investering in openbaar vervoer nodig

De colleges van B&W van de vier grote steden hebben gisterenavond (25 april) hun visie op de toekomst van het openbaar vervoer in de Randstad aangeboden aan minister Netelenbos. In de nota 'Openbaar Vervoer in de Deltametropool' vragen de colleges voor de periode tot 2010 een extra investering van minimaal 10 miljard gulden in het openbaar vervoer. Uitgangspunt van de visie is dat de Randstad als een samenhangende metropool wordt gezien, waarvan de centra vanuit de regio straks in een hoge frequentie en binnen 45 minuten met het openbaar vervoer bereikbaar moeten zijn (inclusief voor- en natransport).

De kern van het mobiliteitsvraagstuk ligt volgens de besturen van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht in het regionaal vervoer (de afstanden van 10-30 km.). Daar is de mobiliteitsproblematiek en de daarbijbehorende ruimtedruk het grootst. Op dit niveau is de combinatie van de auto met snel en hoogwaardig openbaar vervoer van groot belang: P&R-locaties en transferia. De vier grote steden pleiten voor meer investeringen hierin om de Randstad bereikbaar te houden.

De helft van de investeringen zou moeten gaan naar het verbeteren van het bestaande spoornet in de Randstad met een uitbreiding naar viersporigheid. Daarbij moeten twee sporen gereserveerd worden voor frequente en snelle directe verbindingen tussen de grote steden, en de overige sporen voor regionale light-railverbindingen die de kleinere centra en de nieuwe VINEX-locaties aandoen. Op langere termijn (na 2015) moeten door een verdere uitbouw van de HSL-Zuid met een aftakking naar Den Haag en de HSL-Oost met aftakkingen naar Den Haag en Rotterdam de grote steden nog beter aansluiten op het Europese netwerk van Hogesnelheidstreinen. Elke regio heeft aangegeven welke maatregelen de hoogste prioriteit hebben.

Begin dit jaar werden de wethouders Verkeer en Vervoer van de vier gemeenten door het ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgenodigd om op korte termijn een visie neer te leggen over het openbaar vervoer in de Randstad. Dit in het kader van de bijdrage van de gemeenten aan de voorbereiding van het Nationaal Verkeer & Vervoer Plan (NVVP). Ook werd door het ministerie een onderbouwing gevraagd van de in de toekomst noodzakelijke investeringsruimte.

Pb-30 Amsterdam, 26 april 2000

Voor meer informatie: Gemeente Amsterdam, Hans Joosten, (020) 5522056 Gemeente Rotterdam, Michael Sijbom, (010) 4172652 Gemeente Den Haag, Bart Singeling, (070) 3533198 Gemeente Utrecht, Anton van Emst, (030) 2861148

^


-

© gemeente Amsterdam - 27-04-2000

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie