Verkoop motorfiets stijgt eerste kwartaal met 20 procent

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000

RAI VERENIGING

Motorfietsverkopen stijgt in eerste kwartaal met 20 procent
In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 6.042 motorfietsen verkocht. Dat is een stijging van zo'n 20 procent vergeleken met dezelfde periode van het vorig jaar. De stijging komt nadat in heel
1999 al 22,3 procent meer motorfietsen werden verkocht. Vice-voorzitter Berry van Gestel van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers maakte deze cijfers vandaag bekend tijdens de MotorPersDag in Lelystad. In de stijgende lijn ziet Van Gestel een bevestiging van het beeld dat motorrijden 'in' is. 'Als ik de radio aanzet dan hoor ik DJ's praten over het halen van hun motorrijbewijs. En dat is pure winst', aldus Van Gestel.

Op de markt van de bromfietsen en snorfietsen wordt de 'hype' rond de scooter steeds duidelijker. In 1999 was 85 procent van de verkochte exemplaren een scootermodel. In de eerste maanden van dit jaar zet deze trend zich onverminderd voort. Positieve impulsen voor de verkopen van scootermodellen verwacht Van Gestel van tagging en kentekening. Tagging is een anti-diefstal maatregel waarmee gestolen voertuigen makkelijker, door middel van chips (de zogenaamde tags) zijn te herkennen. Hierdoor is de kans veel groter dat de rechtmatige eigenaar zijn of haar brom- of snorfiets ook echt weer terug krijgt. En het levert ook een lagere verzekeringspremie op. Ook het op kenteken zetten van alle brom- en snorfietsen is een uitstekende maatregel om diefstal tegen te gaan. De branche hecht groot belang aan het zogenaamde kentekening. Onlangs is bij minister Zalm gepleit voor een financiële bijdrage aan het project van 50 miljoen gulden.

Voor meer informatie:

Cees Boutens, telefoon 020 - 504 4949 of 06 - 53 212 633