FNV Bondgenoten: Schoonmaakwerkgevers zijn hypocriet

Datum nieuwsfeit: 27-04-2000

FNV BONDGENOTEN

Schoonmaakwerkgevers zijn hypocriet

FNV Bondgenoten voert een campagne op de naleving van de CAO voor de schoonmaak-en glazenwassersbranche. Alhoewel het een voorlichtingscampagne betreft komen door middel van werkbezoeken vele ontduikingspraktijken aan het licht. Werkgevers leven de CAO niet goed na. Vaak betekent dat te weinig geld voor de werknemer. Soms geeft de bond adviezen aan mensen, in sommige gevallen grijpt de bond onmiddellijk in.

De werkgeversorganisatie OSB bagatelliseert de campagne als een ledenwerf-campagne. 'Zeer hypocriet', zegt Eddy Stam, bestuurder van FNV Bondgenoten. 'In opdracht van de CAO-partijen en dus ook in opdracht van de OSB, is er door Cadans een boekencontrole uitgevoerd bij 220 middelgrote en kleine bedrijven. Dat onderzoek bevestigt wat wij tegenkomen op de werkvloer. Bij 60 % van de gecontroleerde bedrijven is geconstateerd dat de CAO niet wordt nageleefd. En altijd ten nadele van de werknemers. Bij 20 % van de bedrijven was de overtreding zo ernstig dat ze binnenkort opnieuw worden gecontroleerd. De OSB moet dus niet net doen alsof er niets aan de hand is'.

De combinatie van de objectbezoeken van FNV Bondgenoten en de bevindingen van Cadans levert de volgende problemen op:

1) Basis uurloon is te laag en de toeslag voor ervaringsjaren wordt niet of te weinig betaald.
2) Bonusdagen (extra vrije dagen) voor werknemers die niet ziek zijn, worden niet gegeven.
3) Jonge collega's zonder werkervaring worden te lang in de aanloopschalen ingedeeld.
4) Extra vrije dagen in verband met de lengte van het dienstverband worden niet gegeven.
5) Het aantal vakantiedagen klopt niet en het vakantiegeld is te laag.

Naast deze nalevingspunten hoort FNV Bondgenoten praktisch overal klachten over te hoge werkdruk.

Vaak wordt verondersteld dat ontduikingspraktijken alleen voor komen bij de kleinere bedrijven. Niets is minder waar. FNV bondgenoten constateerde dat het grootste schoonmaakbedrijf in Nederland ISS (27.000 werknemers) een groep van zeker 1.500 werknemers een extra dag wegens 'niet ziek zijn' heeft onthouden. Verder komt het bij deze werkgever op meerdere plaatsen voor, dat schoonmakers werk doen waar ze niet voor betaald krijgen. Ze zijn in de verkeerde loonschaal ingedeeld. Het verschil in beloning is zo'n 7 %.

FNV Bondgenoten vindt de bevindingen schrikbarend en zal aandringen op meer controles door Cadans. Ook zal FNV Bondgenoten meer gericht voorlichting geven over naleving. 'Het is schrijnend om vast te moeten stellen dat CAO-afspraken die met de grootst mogelijke moeite tot stand zijn gekomen zo slecht worden nageleefd. Het bewijst nog eens te meer dat de moraal van werkgevers in deze branche veelal dubbel is. Kennelijk wil men de concurrent graag regels opleggen terwijl ze zelf de regels niet naleven', aldus onderhandelaar Eddy Stam.

In de schoonmaakbranche zijn zo'n 160.000 mensen werkzaam.

Voor meer informatie:
Eddy Stam, bestuurder FNV Bondgenoten: 06-51406011